Vorige maand werden de Gentenaren uitgenodigd in het stadhuis voor een infomarkt rond parkeren. Een week lang kon ieder er zijn ideeën kwijt. Dat wordt de basis van het parkeerplan dat volgend jaar klaar moet zijn. Het moet een overkoepelend instrument worden waarmee parkeren in Gent wordt omgevormd. Op de uitwerking is het nog even wachten, maar mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) kan al enkele krachtlijnen bekend maken. "Langparkeren door niet-bewoners in het centrum is een groot probleem. Sowieso is er nood aan meer ruimte voor bewonersparkeren. Ook zijn fietsparkings in alle maten en gewichten zeer welgekomen. De parkeertarieven zullen ook oplopend worden naargelang je dichter bij het centrum komt. Of die tarieven stijgen? Dat kunnen we nog niet zeggen, we zijn er volop mee bezig", stelt Watteeuw.
Wel zijn er al enkele opmerkelijke ideeën gelanceerd die binnen het parkeerplan worden uitgewerkt. Zo wil de mobiliteitsschepen een onderscheid maken in parkeertarieven op basis van wijk en type voertuig. Dat betekent dat een elektrische wagen, die veel milieuvriendelijker is, minder moet betalen dan een gewone auto. Zware voertuigen zouden dan meer moeten neertellen voor een parkeerticket. Een andere vondst is de komst van een parkeermakelaar. Die kan een tekort aan bewonersplaatsen verkleinen, bijvoorbeeld door bedrijfsparkings te zoeken die 's avonds leegstaan. Die kunnen dan gebruikt worden door bewoners die er op dat moment hun auto kwijt kunnen. "Daar willen we echt mee aan de slag, maar dat moet nog verder worden uitgewerkt", besluit Watteeuw.