15 feb 2014

Zuid-viaduct hele zomer dicht voor herstelling

Het risico bestaat dat er beton van het viaduct naar beneden valt   Gent binnenrijden zal deze zomer het nodige geduld vragen. Van 24 juni tot eind augustus wordt het viaduct van de B401 aan de Zuid compleet afgesloten voor herstellingen. De hinder zal enorm zijn. Er rijden elke dag 62.500 auto's op het viaduct.

Het Nieuwsblad - 15 februari 2014

 

De Gentenaars dromen sinds de laatste verkiezingen luidop van een afbraak van het viaduct van de B401. Maar vooraleer het zover is - als het er al ooit van komt - moet het viaduct hersteld worden. Dringend, want betonrot zorgt voor een risico op vallende brokstukken.

 

Helaas voor de Gentse mobiliteit is een viaduct herstellen een intensief werk. De hele operatie zal vijf maanden in beslag nemen. De eerste fase start op 1 juni. Vanaf 24 juni, de eerste dag na de schoolexamens, gaat het viaduct helemaal dicht.

 

Tot eind augustus, dus ook tijdens de Gentse Feesten, zal er geen enkele auto over het viaduct naar de Zuid kunnen rijden. Afslaan naar Ledeberg en de Sint-Lievenspoort zal wel nog kunnen tot vlak na de Feesten.

 

In de voorlaatste fase, van 1 tot 25 september, is het viaduct weer open, maar is de afrit naar Ledeberg dicht. Daarna volgt de oprit aan de andere kant. De voorziene einddatum is 20 oktober.

 

Er wordt gevreesd dat de herstellingsoperatie voor een zwaar verkeersinfarct zal zorgen. Volgens recente tellingen rijden er op een gemiddelde weekdag 62.500 auto's langs het viaduct Gent binnen en buiten. Bovendien wordt er tegelijkertijd gewerkt aan de Brusselsesteenweg, een van de alternatieve invalswegen. De vier jaar durende heraanleg start in april.

 

'Het wordt een moeilijke periode voor de doorstroming van het verkeer. Maar de werken zijn niet meer uit te stellen', zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). 'Het viaduct is in slechte staat en de Vlaamse overheid wil geen risico's nemen. Wat als er een betonblok naar beneden zou vallen?'

 

De renovatie zal 6 miljoen euro kosten, maar is volgens het Agentschap Wegen en Verkeer 'nodig en zinvol'. 'In de toekomstscenario's van Stad Gent blijft het grootste deel van het viaduct tot aan de op- en afritten nodig. Het moet dus in goede staat zijn', klinkt het.

 

Ondertussen wordt er in Gent volop nagedacht over de toekomst van het viaduct. Het stadsbestuur heeft 200.000 euro opzij gezet om de toekomst van het viaduct te bestuderen.

 

'Afbreken blijft een van de pistes. Een andere piste is het Zuidpark uitbreiden en het viaduct behouden, maar enkel nog naar de nog te bouwen parkeertoren in Ledeberg', zegt Watteeuw.

 

In april vindt een eerstemasterclass over de toekomst van het viaduct plaats.