Filip Watteeuw
'Vanaf 2015 voeren we die zone in', zegt Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit. 'Dan wordt de hele binnenstad binnen de R40 zone 30, met inbegrip van de Brugse Poort en de wijk Rabot. We maken wel een uitzondering voor de as Nieuwe Wandeling-Blaisantvest en de as Rooseveltlaan-Callierlaan en de Zuidparklaan naar of van de B401 of de fly-over.'
Een flink stuk van het gebied binnen de kleine ring is al zone 30, maar de verandering blijft vrij ingrijpend. Omdat er nogal wat straten van die zone, die deel uitmaken van de voormalige P-route, van snelheidsregime veranderen. Waar nu vijftig kilometer is toegelaten, wordt dat dertig kilometer. Daarna volgen de gebieden binnen de deelgemeenten en buurten rond de kleine ring.
'Verkeersveiligheid is een prioriteit. We willen in de diverse deelgemeenten en wijken rond de kleine ring clusters maken van straten. We mikken daarbij vooral op woonbuurten en wijkverzamelstraten. Die invoering gebeurt stap na stap, niet in een keer. We hebben nog niet beslist welke straten dat zijn.'
Watteeuw bevestigt dat het goed functioneren van een zone 30 afhangt van de inrichting van de straten en de handhaving. Controle mag geen dode letter blijven, zegt hij. De controle op de snelheid in zone 30-gebieden is een bevoegdheid van de burgemeester. Opzet is dat bij de herinrichting van straten en pleinen het begin en het einde van de zone 30-gebieden een duidelijke en leesbare poortfunctie krijgen. Een gepaste signalisatie en infrastructurele maatregelen helpen om duidelijk te maken dat je in een zone 30 bent.
© 2014 Corelio ? De Standaard - Karel van Keymeulen ? Johan Cauwels