FilipWatteeuw
'We hebben de publiekrechtelijke buurtwegen geïnventariseerd aan de hand van de historische atlas der buurtwegen', zegt Hannes De Zutter uit naam van de bewoners. Hij heeft het dan over de wegels die van oudsher vrij moesten blijven om door voetgangers te worden gebruikt. 'We zouden die nu graag opnieuw gebruiken, om zo doorgangen te krijgen voor voetgangers en fietsers zonder dat ze met autoverkeer worden geconfronteerd. Moesten de buurtwegels heropend worden, ze zouden veel gebruikt worden.'
Bij de wandeling in februari kregen de bewoners positieve respons te horen van de vertegenwoordigers van de stad. Daar blijft nu niet veel meer van over, zo blijkt uit het antwoord dat schepen Balthazar gaf op een vraag van gemeenteraadslid Guy Reynebeau (SP.A). De schepen ziet grote juridische obstakels.
'Het is geen probleem van financiën en een aantal voorstellen zijn we ook echt aan het bekijken. Zo onderzoeken we de mogelijkheden voor een trage weg over de terreinen van het UZ tussen de Ottergemse Dries en Nieuw Gent. Alleen, veel van de wegels in de Ottergemse Dries zijn lang geleden al in onbruik geraakt. Sommigen zijn intussen al overbouwd. Juridisch wordt het een moeilijke kwestie. Die trage weg moet afdwingbaar zijn tegenover de huidige privé-eigenaren waar de wegel loopt.'
Een antwoord waarmee de buurt zeer ontgoocheld is. 'Het gaat hier om wegels die een openbaar karakter hadden. Dat ze nu afgesloten zijn, is omdat ze illegaal zijn toegebouwd. We hopen op een dialoog met het stadsbestuur. Het kabinet van schepen Watteeuw heeft toegezegd dat het met ons wil spreken over deze kwestie', zegt De Zutter.'Verdere stappen nemen we op dit moment nog niet, maar voor ons is nu al duidelijk dat de juridische interpretatie van de stad er maar één is. Je kan dit nog op andere manieren bekijken.'