23 sep 2014

Weer uitstel voor slimme camera’s in Gent

De Standaard - 23 september 2014 De camera's met nummerplaatherkenning aan de rand van het voetgangersgebied in Gent zullen ten vroegste in maart van 2015 werken en niet eind dit jaar. Het kan zelfs september worden. Honderden auto's rijden elke dag door het voetgangersgebied. Met de camera's hoopt de stad op beterschap.De slimme camera's zullen ten vroegste in maart van 2015 in werking treden, al kan het ook september worden. Het hangt ervan af hoe snel de leverancier zowel de camera's als goed werkende software kan leveren. De gunningsprocedure loopt. Slimme camera's zijn een soort flitspalen met een camera in. Ze doen aan automatische nummerplaatherkenning. De computer achter de camera kan opzoeken of de nummerplaat gekoppeld is aan een vergunning voor het voetgangersgebied. Als dat niet het geval is, kan op basis van de beelden een boete worden uitgeschreven.

Digipolis, het ICT-bedrijf dat zowel voor de stad Antwerpen als voor Gent werkt, moet in Antwerpen camera's aankopen omdat het daar lage emissiezones in het leven willen roepen. Voor dergelijke zones gelden speciale toegangsvoorwaarden. 'We hebben gekozen om de krachten te bundelen. Vooral om financiële redenen', zegt Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit.

Firma's die de hardware of de camera's kunnen leveren zijn er, alleen wijzen ze erop dat ze de software nog moeten ontwikkelen of moeten aanpassen aan de vraag van stad Gent. 'Geen enkele andere stad wil op deze manier werken. Onze vraag is uniek. We hopen dat de camera's kunnen werken tegen maart van volgend jaar', zegt Watteeuw.

De stad reserveert 1,2 miljoen euro voor de aankoop van zestien camera's en de software. Opzet is om camera's te plaatsen aan de belangrijkste toegangswegen tot het voetgangersgebied, zoals de assen van de Belfortstraat, de Sint-Michielshelling, het Sint-Baafsplein en het Veerleplein.

Watteeuw zegt dat er al testen werden uitgevoerd en dat er moest worden gewacht op de wetgeving voor GAS-boetes voor het voetgangersgebied. Intussen is er een protocolakkoord met het parket. De camera's moeten twee beelden van de auto's maken. Eén voor de auto de zone binnenrijdt en één als hij de zone is binnengereden. GAS-ambtenaren zullen de vaststellingen doen en de GAS-boetes van zestig euro uitschrijven. Als die niet worden betaald, wordt het parket ingeschakeld.

© 2014 Corelio - De Standaard - Karel Van Keymeulen