Filip Watteeuw
Maarten Matienko (VAB): "Vergunning voor wie in onze stad moet rijden". 'Uit onze bevragingen blijkt dat jongeren die in steden wonen, veel meer nadenken over hun autogebruik, omdat een auto niet meer het handigst is. De nadruk moet dus op vlotte bereikbaarheid liggen. Gent zou naar buitenlands voorbeeld de autopendelaars buiten kunnen houden. Die zijn verantwoordelijk voor het piekverkeer. Dan moet je die mensen wel een alternatief geven: goede parkings, een goede ringweg, mogelijkheden om vlot via openbaar vervoer of per fiets het werk te bereiken. Automobilisten belasten om de stad binnen te rijden, is geen goed idee. Maar schrijf vergunningen uit voor wie wél het centrum binnen mag. Gent heeft de beste kaarten om een voorbeeld voor Vlaanderen te worden. Antwerpen maakt geen keuzes en rijdt zich vast. We vragen wel om de aanpassingen stapsgewijs door te voeren.'
Koen Van Cauwenberge (V-Tax): "Knippen oké, maar laat taxi's nog door". 'We maken ons weinig illusies: we zijn er de jongste tien jaar aan gewend dat we het met steeds minder moeten doen. Gent heeft al een zeer groot voetgangersgebied. Taxichauffeurs mogen daar alleen klanten oppikken of afzetten, we mogen het niet gebruiken als doorgangsroute. Wie een klant afzet in de Hoogpoort, moet dus een hele toer rondrijden om aan Sint-Jacobs te geraken. Ik hoop dat het niet nog erger wordt. De Peperstraat doorknippen zou ons bijvoorbeeld verplichten om rond te rijden tot aan het Rabot. Als de schepen nog meer straten knipt, hoop ik dat hij er met dynamische paaltjes voor zorgt dat taxi's nog door kunnen. Onze klanten zouden het niet fijn vinden wanneer ze meer moeten betalen omdat we verder om moeten. Ook hopen we meer busstroken te mogen gebruiken.'
© 2014 Corelio - Het Nieuwsblad - Johan Dillen