De witgroene paaltjes die de Voldersstraat in Gent afsluiten aan het kruispunt met de Korte Meer en de Sint-Niklaastraat, blijven staan. Dat besliste het stadsbestuur vrijdag.
Zeven op de tien ondervraagden vinden het doorknippen van de Voldersstraat een goede zaak. Dat blijkt uit een enquête van het Mobiliteitsbedrijf bij 139 passanten, handelaars, klanten, buurtbewoners, fietsers, voetgangers en autogebruikers. Sinds 9 december is de straat in de richting van Onderbergen afgesloten met paaltjes. Het ging om een proefproject. Omdat de Recollettenbrug onderbroken was voor werkzaamheden, maakte veel autoverkeer gebruik van de Voldersstraat om Onderbergen en Sint-Michiels te bereiken. Omdat er op de as Zwarte Zusterstraat-Voldersstraat-Henegouwenstraat veel fietsers rijden, besloot het stadsbestuur paaltjes te plaatsen om de veiligheid voor de fietsers te verhogen en om doorgaand autoverkeer te ontmoedigen.
Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit: 'Zeven op de tien zeggen ons dat de verkeerssituatie er is verbeterd. Liefst acht op de tien shoppers zijn positief. Winkelen in de Voldersstraat is veel veiliger en comfortabeler. Bij de fietsers zijn zelfs negen op de tien tevreden. Een heel duidelijk signaal.'
De handelaars reageerden veeleer afwachtend. Iets meer dan de helft vindt het een verbetering. Ze zijn wel bezorgd over het laden en lossen van hun goederen. Watteeuw overweegt de paaltjes te vervangen door een systeem van dynamische afsluiting, zodat leveranciers met een vergunning er wel kunnen inrijden via de Korte Meer. De haalbaarheid wordt onderzocht.
De helft van de automobilisten reageert positief, omdat de verkeersdrukte is verminderd. 76 procent van de Gentenaars juicht de maatregel toe. Bij de bezoekers is dat 54 procent.
De Hoornstraat en het stuk Voldersstraat aan de kant van de Veldstraat zullen worden heraangelegd, zodat ze beter aansluiten bij het winkelwandelgebied van de Veldstraat.