FilipWatteeuw
De verkeerssituatie aan de Zuid is op zijn minst ingewikkeld te noemen. De kiss-and-ridestrook tussen de bibliotheek en de bushaltes is ook toegankelijk voor doorgaand verkeer. Dat levert soms gevaarlijke situaties op. "Het probleem op die plaats is niet zozeer de snelheid van de auto's, maar vooral het massale foutparkeren", zegt politiewoordvoerder Manuel Mugica Gonzalez. "Veel wagens blijven te lang staan of staan op de foute plek geparkeerd. Daardoor wordt de doorgang voor fietsers en voetgangers bemoeilijkt. Ze moeten uitwijken. We voeren op die plaats dan ook regelmatig controles uit." Maar het probleem gaat dieper dan alleen de foutparkeerders. Heel wat automobilisten gebruiken het baantje om zich te keren, richting Rooseveltlaan. De kiss-and-ridestrook is dan ook geen verboden terrein voor doorgaand verkeer. Iets wat volgens de Gentse Fietsersbond snel mag veranderen. "Een verbodsbord om doorgaand verkeer te verbieden, is zeker geen overbodige luxe", zegt voorzitter Jan Cnops. "Maar het klopt dat niet zozeer de snelheidsduivels een probleem zijn. Het zijn vooral de foutparkeerders die het traject van de zwakke weggebruikers verstoren. Op die plaats moet je immers al veel moeite doen om 80 kilometer per uur te halen." Volgens de uitbaters van het koffiekraampje La Dolce Barrista, dat vlak voor de bibliotheek staat en ook in de brokken deelde gisterochtend, zijn roekeloze chauffeurs nochtans schering en inslag op die plek.
"We zien hier vaak genoeg jonge gasten met knallende muziek passeren", zuchten Philip Desmet en zijn vrouw Connie Sinnesael. "Ze rijden daarom niet altijd te snel. Maar toch gebruiken ze de kiss-and-ridezone om eens te kunnen pronken met hun wagen. Daarbij nemen ze vaak de bocht met scheurende banden. Dat zijn levensgevaarlijke situaties voor de voetgangers en fietsers. Het zat er dus vroeg of laat aan te komen." Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw kent het probleem. "We waren eigenlijk al enige tijd van plan om de hele verkeerssituatie aan de Zuid aan te pakken", vertelt hij. "Spijtig genoeg worden we door dit zware ongeval nogmaals met de neus op de feiten gedrukt. Het staat buiten kijf dat daar iets moet veranderen. Ook al gaat het in dit geval om een bijzondere situatie. Wie 80 km per uur rijdt in een zone dertig vraagt om problemen. Het baantje waar het ongeval gebeurde, loopt vlak voor de in- en uitgang van de bibliotheek en het administratief centrum. Dat levert gevaarlijke taferelen op. Alleen weten we nog niet hoe we het drukke punt precies moeten hervormen. Bedoeling is om de auto's te scheiden van de zwakke weggebruikers. De komende dagen steken we de koppen bij elkaar."