schepen FilipWatteeuw
Begin februari vorig jaar werd op die plaats nog een studente doodgereden. Een half jaar geleden werd het plein bij wijze van proefproject autovrij gemaakt om het comfort en de verkeersveiligheid van voetgangers en fietsers te verbeteren. De maatregel is intussen geëvalueerd, op basis van verkeersonderzoek, cijfers van de parkeerautomaten en -retributies en reacties van voetgangers, fietsers, openbaar vervoergebruikers en omwonenden. "De verkeerssituatie is er nu veiliger voor fietsers en voetgangers", zegt Watteeuw. "Uiteindelijk heeft deze verandering tot weinig klachten geleid. Er kwamen wel een paar opmerkingen van omwonenden die sinds de invoering van vijf kiss-and-ride-zones moeilijker een parkeerplaats vinden. Maar het knippen van het Woodrow Wilsonplein heeft er niet voor gezorgd dat er nu meer auto's het centrum inrijden, zo blijkt uit verkeerstellingen." Er zullen wel nog enkele aanpassingen gebeuren, vooral aan de kiss-and-ride-zones in de onmiddellijke omgeving.