FilipWatteeuw
Gent kent sinds gisteren een ander Woodrow Wilsonplein. De doorgang rond de stadsbibliotheek is afgesloten voor auto's, fietsers kunnen er wel nog door. Scholieren worden nu afgezet of opgehaald aan vijf nieuwe kiss & ride-stroken rond het Zuidpark: twee op de Franklin Rooseveltlaan, één in de Jules De Bruyckerdreef achter het park, één aan het Graaf Van Vlaanderenplein en één op de Frére-Orbanlaan. Dat verliep gisteren zonder al te veel problemen, al ontstond er soms nog verwarring. Zo was het niet altijd duidelijk welke zones nu precies als kiss&ride zijn ingericht. In de Jules De Bruyckerdreef, achter het park, stonden duidelijke borden en dito wegmarkering. In de andere gevallen moesten automobilisten het doen met een bordje 'ticket 15 minuten van 8 tot 18 uur'. Wie zich liet vangen, heeft het ook gevoeld: het parkeerbedrijf bedacht meteen al enkele foutparkeerders met een boete.
"Het was een goeie start, maar met werkpunten. Dit is dan ook een proefproject", zegt schepen van mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). "De kiss & rides werden nog te vaak als gewone parkeerplaats gebruikt. Er waren nog mensen in de war, ondanks de communicatie van de voorbije weken. Voor de Jules De Bruyckerdreef moesten we het erg duidelijk maken: die strook is helemaal nieuw, op de andere plekken waren al parkeerplaatsen. Vandaar het verschil. Misschien moeten we de signalisatie in de andere zones duidelijker maken, dat moeten we later bekijken. Vandaag (gisteren, red.) was nog maar de eerste dag van de nieuwe regeling, de mensen zijn het nog niet gewoon."
Voorlopig een vlotte omschakeling dus, al zijn de problemen aan de Zuid nog lang niet van de baan. Op de rondgang aan het Wilsonplein zelf was het voor fietsers een stuk veiliger. De voetgangers moesten wel uit hun doppen kijken voor tweewielers die er nu snelheden halen die anders niet mogelijk waren. Ook oversteken aan het Graaf van Vlaanderenplein, vlakbij de Capitole blijft een probleem. Regelmatig tonen automobilisten zich er van hun kleinste kant door snel over het zebrapad te rijden terwijl fietsers en voetgangers willen oversteken. "Dat moet veiliger. We werken aan een oplossing, maar kunnen er nog niets over zeggen", besluit Watteeuw.