12 mrt 2014

Vanaf 2015 ook huurfietsen in Gent

De Morgen - 12 maart 2014 Vanaf 2015 kun je in Gent tegen een kleine bijdrage een fiets uit de rekken halen die doorheen de stad staan opgesteld. Zo treedt Gent in de voetsporen van Brussel en Antwerpen, waar leenfietsen razend populair zijn. 

In Antwerpen zijn de rode Velo's hipper dan ooit, de grijs-gele fietsjes van Villo! in Brussel ook. De stad is van iedereen die fietst. En dat beseft ook het Gentse stadsbestuur. Vanaf 2015 krijgt de Arteveldestad een systeem van huurfietsen. Dat bevestigt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). "Binnenkort kun je een fiets uit de rekken halen in de Gentse binnenstad en in de rand", vertelt Watteeuw. "We zijn het bestek volop aan het uitschrijven. Vanaf deze zomer kunnen privéfirma's hun voorstel insturen, zodat het project uiteindelijk nog dit jaar kan worden gegund. Als alles goed gaat, staan de fietsen vanaf 2015 in Gent."

 

Het project begint met een proefperiode van drie jaar, waarbij het aantal fietsen gestaag wordt opgedreven. De rijwielen worden verdeeld over tientallen stations in de binnenstad, maar ook op Park&Ride-zones, die worden omgedoopt tot Park&Bikes, en bedrijventerreinen in de rand, zoals het Wetenschapspark Ardoyen in Zwijnaarde, ten oosten van de stad. De prijs wordt geschat op 240.000 euro. De Vlaamse overheid is bereid om 100.000 euro op zich nemen. De overige 140.000 euro moet het Gentse stadsbestuur zelf op tafel leggen. Uit een rapport in opdracht van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) blijkt dat zowel Gent als Roeselare voldoende potentieel hebben voor een huursysteem van stadsfietsen.

 

Gent schaart zich nu in het rijtje van wereldsteden als Parijs, Barcelona en New York. Het meest bekende deelsysteem is Vélib' in Parijs, waar 20.000 fietsen verspreid staan over zo'n 1.500 stations. Na Europa gaan ook Azië en Noord-Amerika voor de bijl. In New York werden al meer dan 10.000 Citi Bikes verdeeld over Manhattan en Brooklyn. In eigen land is het al jaren drummen voor een leenfiets. Net deze week wordt de capaciteit in Antwerpen bijna verdubbeld van 82 naar 150 stations. Dankzij die uitbreiding kan het aantal jaarabonnementen worden verhoogd van 20.000 naar 34.200. Ondanks die toename is de nieuwe limiet al opnieuw in zicht.

 

Het Gentse stadsbestuur kondigde in 2007 al de komst van een deelsysteem aan, maar dat werd keer op keer uitgesteld. Hoofdoorzaak was het exclusiviteitscontract tussen de stad en reclamebureau Clear Channel voor het stadsmeubilair in Gent. Dat contract loopt dit jaar af.

 

© 2014 De Persgroep Publishing - De Morgen - Ann De Boeck