FilipWatteeuw
Aan de Dampoort werd de Land van Waaslaan, die op de Dampoort opsplitst van één naar twee rijstroken, opnieuw naar één rijstrook gebracht. "Voor fietsers waren die twee rijstroken een moeilijk te nemen hindernis, vanwege het feit dat de ene auto de andere kan verbergen", verduidelijkt Watteeuw. De laatste honderd meter van de Dendermondesteenweg is ook een tweevaksweg, terwijl de steenweg zelf maar één rijstrook per richting telt. "Daar werd een busbaan gemaakt van een gewone rijstrook, wat enerzijds de fietsveiligheid verhoogt maar anderzijds ook de doorstroming van bussen verbetert."
Vanuit de stad werden al langer een aantal suggesties gedaan aan de wegbeheerder ter verbetering van de Dampoort. Er waren onder meer ook acties van de Fietsersbond en het Gents MilieuFront (GMF) "Het is duidelijk dat die ingrepen ons tevreden stellen. We gaan nu de nieuwe situatie goed monitoren om te zien of er nadelige gevolgen zijn."
Watteeuw zegt dat er momenteel studiewerk verricht wordt voor het bouwen van een tunnel onder de spoorwegbedding voor fietsers die vanuit de Dendermondsesteenweg richting Kasteellaan willen. Op langere termijn vraagt de stad een ondertunneling van de Dampoort van de Kasteellaan naar de Koopvaardijlaan/Afrikalaan, zodat het kruispunt zelf ook anders ingericht kan worden.