'In de nabije toekomst zijn er nog controleacties gepland in het stadscentrum', zegt de politie. 'In het voetgangersgebied is gemotoriseerd verkeer verboden. Tussen 11 uur en 18 uur mag men enkel met een speciale vergunning, bijvoorbeeld als bewoner of om te laden en te lossen, de binnenstad inrijden. Parkeren mag er nooit.'
Stad Gent wil het aantal auto's dat in het gebied verminderen. 'De controles zijn goed. Er rijden te veel mensen zonder vergunning door de zone', zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw. Maar voor een structurele aanpak wacht Watteeuw op een nieuw camerasysteem. Aan de rand van het voetgangersgebied komen zestien camera's met nummerplaatherkenning. Is er aan een nummerplaat geen vergunning gekoppeld, dan kan de eigenaar een GAS-boete krijgen.
Dat is de theorie, maar de eerste testen met camera's dateren al van september 2012. 'Begin juli moet duidelijk zijn wie de camera's zal leveren. We hebben samen met Antwerpen een dossier opgemaakt, omdat ze daar ook camera's willen installeren', zegt Watteeuw. 'Met de camera's kunnen we anders vergunningen gaan afleveren, grotendeels automatisch. Nutsmaatschappijen hebben nu een hele reeks vergunningen, maar kunnen dan bijvoorbeeld elektronisch een vergunning krijgen, enkel voor de twee dagen dat ze moeten werken in het gebied.'
Het systeem opstarten zal nog een tijd duren. In Gent is er een akkoord met politie en parket. Maar de uitvoeringsbesluiten van de nieuwe GAS-wet zijn nog niet verschenen. 'We zitten er op te wachten om te kunnen starten', zegt Watteeuw. 'Dat zal iets worden voor de nieuwe federale regering.'