19 okt 2015

Toeristenbus kan geen kant meer op

Het Laatste Nieuws - 29 augustus 2015  De sector van de toeristenbussen wil aan tafel zitten met het Gentse stadsbestuur. Deze week kwamen de bussen nog maar eens in het nieuws omdat ze door het stadscentrum rijden om hun klanten af te zetten, hoewel dat verboden is. "De situatie is onwerkbaar", klinkt het.

Sinds juni mogen in Gent touringcars het centrum niet meer in. Ze moeten de toeristen afzetten aan de Dampoort, de Bijloke of de Watersportbaan. De vroegere loszone aan het Laurentplein werd geannuleerd en vervangen door autoparkeerplaatsen. De toeristenbussen blijken zich daar niet aan te houden.

De FBAA, de federatie van de belgische autobus- en autocarondernemers, vindt dat de stad Gent te streng is. "We lezen tot onze verrassing dat er een uitgebreide communicatiecampagne zou geweest zijn. Daar zijn wij echter nooit bij betrokken geweest", zegt directeur Yves Mannaert van de FBAA. "We kregen de voorbije weken tal van klachten van chauffeurs die zeggen geen kant meer op te kunnen in Gent."

Kinderen en senioren

"Heel wat van onze ritten doen we met jonge kinderen of senioren. Als een groep naar het Gravensteen wil, moeten we hen afzetten aan de Dampoort. Dat is makkelijk een kwartier wandelen. Aan kinderen of senioren valt zoiets onmogelijk uit te leggen. Deze beslissing van de stad zal nefaste gevolgen hebben voor de bussector én voor Gent. Groepen die de stad willen bezoeken, zullen er na zo'n avontuur waarschijnlijk twee keer over nadenken. We moeten dringend aan tafel gaan zitten met het stadsbestuur, want zo kan het niet verder. Er moet een plaats in de stad komen waar we toeristen ongestoord kunnen oppikken of afzetten."

De buschauffeurs zelf worden elke dag met de problemen geconfronteerd. "Je kan gewoon geen groep toeristen afzetten op een kwartier stappen van een toeristische attractie met de boodschap: 'het is die kant op'. De meeste busmaatschappijen zetten de toeristen daarom noodgedwongen af op Sint-Jacobs. Het mag niet, maar het is de enige manier. Het is dat of geen klanten meer. Voorlopig nemen de busmaatschappijen liever dat risico dan als klantonvriendelijk bestempeld te worden", zegt Mannaert.

Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) erkent dat een oplossing nodig is. "We zouden inderdaad dringend met de sector moeten samenzitten. In heel veel steden is het zo dat bussen niet meer in het centrum mogen rijden, maar ik wil gerust met hen praten. Er zijn zelfs enkele pistes uitgestippeld die ik eerst met hen wil bespreken", besluit Watteeuw.