En dan zijn er nog de vele voertuigen die er effectief mogen rijden. Er zijn tienduizend vergunningen in omloop, vooral voor bedrijven die werkzaamheden uitvoeren in het centrum (3.717), nutsdiensten (1.412) en leveranciers (1.076). De stadsdiensten (587), koeriers (317) en handelaars van buiten de voetgangerszone (256) hebben ook een heel pak vergunningen. 'Een enorm aantal', zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). 'Vermoedelijk laten grote aannemers en nutsbedrijven heel hun wagenpark op de lijst met vergunningen zetten.' Slechts één op de twintig vergunningen is voor een bewoner (181) of een handelszaak in het voetgangersgebied (349).
'De vergunningen moeten secuurder worden toegekend', zegt Watteeuw. 'De kwaliteit van het voetgangersgebied komt in het gedrang. Vergunningen die niet gerechtvaardigd zijn, moeten er uit.' In 2003 hield Gent grote kuis en werden in één klap 3.000 vergunningen ingetrokken. Maar blindelings schrappen, wil Watteeuw niet doen. 'Ik wil geen heksenjacht ontketenen.' De camera's met nummerplaatherkenning aan de rand van het gebied moeten beterschap brengen, maar werken ten vroegste eind 2014. Het voetgangersgebied elke dag voor een periode volledig afsluiten, zoals Watteeuw een maand geleden suggereerde, is voorlopig niet aan de orde.
© 2013 Corelio - De Standaard - Bert Staes