Van onze redacteur Karel Van Keymeulen
De voorbije weken kon je de Albatrossen al door Gent zien rijden, omdat de opleiding van de chauffeurs volop bezig was. Sinds gisteren maken de supertrams deel uit van de vloot op lijn 1 van Flanders Expo naar Evergem, de drukste tramlijn van Vlaanderen. De tram kan tot tweeduizend reizigers per uur vervoeren. Dat zijn er 1.200 meer dan voorheen. De Hermelijntrams die op lijn 1 werden ingezet, verhuizen naar lijn 2 en 4, waar de capaciteit er dus eveneens op vooruitgaat.
'Albatros is een prachtige naam voor een luxueus voertuig', zei minister Weyts gisteren. 'Als we Vlamingen willen verleiden om de wagen vaker te laten staan, moeten we dat doen met snelheid, comfort en capaciteit. De luxevoertuigen hebben airco, wifi, digitale schermen met reizigersinformatie, korte gangen, lage instappen en veel ramen.' Er zijn ook allerlei technische snufjes, zoals stootkussens in de neus en camera's die de veiligheid van bestuurder en passagiers verhogen.'
De supertrams kosten 3,25 miljoen euro per stuk en maken deel uit van een bestelling van 48 trams, met 10 supertrams voor zowel Gent als Antwerpen en 28 'gewone' trams voor Antwerpen. Weyts kondigde aan dat in 2016 nog eens honderd miljoen euro wordt geïnvesteerd in veertig extra lange trams, waarvan zestien voor Gent zijn bestemd.
Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit, zegt dat een goed uitgebouwd tramnet een cruciaal element is in zijn visie. Hij hoopt nog groen licht te krijgen voor tramlijn 7 (tussen Sint-Denijs-Westrem en de Dampoort) en tramlijn 3 (die de bestaande buslijn moet vervangen). Als tegen 2030 drie op de vier verplaatsingen op een duurzame manier moeten gebeuren, zal dat nodig zijn. 'Een tram haalt veel wagens van de weg en maakt ook ruimte voor andere weggebruikers', zegt Watteeuw.
Minister Weyts zegt dat de planning voor lijn 3 en 7 'loopt' en hij er 'met een open geest' naar kijkt. 'Ik begrijp de vraag, alleen kost de aanleg van een tramspoor veel meer dan een bus te laten rijden. De tram is comfortabeler, maar je kunt hem niet overal laten rijden.'
Jan Vanseveren van TreinTramBus, de beweging voor gebruiker van het openbaar vervoer, noemt de lengte geen bezwaar. 'Of je nu tien of vijftien seconden langer moet wachten voor hij voorbij is, dat geeft niet. Hét knelpunt blijft de doorstroming. De tram rijdt in Gent gemiddeld dertien kilometer per uur. Dat zou het dubbele moeten zijn, wil hij optimaal renderen. Daarom moeten alle lichten altijd op groen staan voor de tram.'