Ook de Gentse Tappers, de vereniging van cafébazen uit de Overpoort, zelf zijn al lang voorstander van zo'n maatregel. "Eigenlijk is het absurd dat hier nog auto's rijden. Volledig autovrij maken zou logisch zijn. Dan kunnen we terrasjes buiten zetten en hebben de cafés grotere controle over wat op straat gebeurt. Dat zou de veiligheid en netheid ook meteen ten goede komen", zegt Tim Joiris, voorzitter van de Gentse Tappers. "Het gaat nu veel beter in de Overpoort dan vroeger, we komen van ver. Maar er is nog werk aan de winkel." De auto bannen zou dus al het een en ander kunnen veranderen. Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) van Gent bekijkt het idee. "Er loopt een buslijn door die straat en vlakbij ligt een grote ondergrondse parking (op het Sint-Pietersplein, red). We moeten eerst de voor- en nadelen oplijsten voor we kunnen beslissen. Maar als de studenten ernaar vragen, dan onderzoeken we dat uiteraard", klinkt het afgemeten.
24 jun 2014
Studenten vragen gezellige, nette, veilige en autovrije uitgangsstraat
Het Laatste Nieuws - 24 juni 2014 De feestvierders in de Overpoortstraat willen uitgaan in een schonere, veiligere, gezelligere en autovrije buurt. Dat blijkt uit een enquête, besteld door de cafébazen uit de bekende Gentse studentenbuurt. Die uitbaters scharen zich vooral achter de oproep voor een autovrije Overpoort. "Het is absurd dat hier nog auto's rijden", klinkt het.De ideale Overpoortstraat is veel netter, telt meer fietsenstallingen, openbare toiletten en een bankautomaat. Ook is de utopische uitgangsbuurt volledig verkeersvrij en beschikt ze over terrassen, bomen en bankjes. Kortom: de overbekende studentenbuurt moet een stuk gezelliger worden. Dat is de voornaamste conclusie van het imago-onderzoek over de uitgangsbuurt. Zo'n 2.400 mensen werden ondervraagd in een uitgebreide enquête. Enkele cijfers zeggen op zich al meer dan genoeg. Zo vindt slechts 2,5% van de ondervraagden de Overpoort een gezellige buurt. Bijna 4 op 10 vindt de straat vuil, ruim 18% associeert de uitgangsbuurt met vechtpartijen. Ook inzake veiligheid is er werk aan de winkel. Op dat vlak krijgt de straat een gemiddelde score mee van 6 op 10, al gebeurde de enquête in de periode van de Citadelparkverkrachtingen. Dat heeft ongetwijfeld een invloed op het cijfer. Daarnaast is er een duidelijke vraag naar extra voorzieningen in de straat: openbare toiletten, fietsenstallingen, een bankautomaat en vooral: géén verkeer. In de open antwoorden in de enquête kwam die oproep regelmatig terug.
© 2014 De Persgroep Publishing - Het Laatste Nieuws - Benjamin Van Synghel