Gent Gemeenteraadslid Guy Reynebeau (SP.A) stelde de verwaarloosde toestand in het station Gentbrugge aan de kaak. 'De trapzaal, de ondertunneling, de wachthokjes liggen er maar troosteloos bij. Met enige opfrissingswerken zou het nemen van de trein er al aangenamer zijn', zei hij. 'Het is een zaak voor de NMBS, maar Stad Gent heeft er alle belang bij dat deze treinreizigers het openbaar vervoer blijven gebruiken', vertelt hij. Hij verwijst naar het mobiliteitsbeleid van de stad, die zoveel mogelijk mensen met openbaar vervoer wil laten reizen. In het station in Gentbrugge nemen steeds meer bewoners van de wijken Gentbrugge en Ledeberg de trein. Hij had ook gemerkt dat er enige tl-lampen stuk waren waardoor de trap naar het perron helemaal naargeestig was. Die lampen zijn intussen vervangen.
Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit en Openbare Werken, bevestigde dat het station en de wachthuisjes verouderd zijn. 'Ook de omgeving en de parkeerinfrastructuur onder de spoorviaduct geven de hele stationsomgeving een wat verlaten en onaantrekkelijke aanblik', zei hij. Hij zou de NMBS op de toestand wijzen en opfrissingswerken vragen.
De wachtzaal en de loketten van het station zijn al lang gesloten. Tot voor enige jaren organiseerde de vzw Statie er nog ontmoetingen en gesprekken. Nu zijn ze ongebruikt.
Christiane Van Ryckeghem, districtsdirecteur van de NMBS in Oost- en West-Vlaanderen, zei dat het opfrissen van het station of stopplaats Gentbrugge op de prioriteitenlijst van de NMBS staat. 'Het is juist dat er meer reizigers de trein nemen. Dat aantal steeg de voorbije tijd van 390 tot 520 reizigers gemiddeld per dag. Het comfort van de reizigers is belangrijk. We zullen die opstapplaats schilderen, de fietsenstalling verbeteren en de stad vragen om deweesfietsen weg te halen.'
Op een grondige renovatie van de stopplaats is het nog wachten. 'We onderzoeken alle stations en stopplaatsen in Oost-Vlaanderen met het oog op verbeteringswerken. Als er budgettaire ruimte is, willen we stapsgewijs renovatiewerken uitvoeren', zegt Van Ryckeghem. Ze wijst op de vele werken die in Gent bezig zijn aan sporen en stations. 'Dat past in ons opzet om meer reizigers op de trein te krijgen.'