
Woensdag 15 maart ging de schop in de grond voor de nieuwe voetgangers- en fietsersbrug over de Watersportbaan. Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit, mocht als een ware Bob de Bouwer met een kraan de bouw opstarten.
De nieuwe brug is de laatste ontbrekende schakel van het Westerringspoor. Met de brug krijgen voetgangers en fietsers een vlotte, veilige en comfortabele verbinding tussen de noordelijke wijken in Gent en Gent Sint-Pieters en de Blaarmeersen.
De brug zal het Alice Béviairepad, in Malem, via de Zuiderlaan en de Strandlaan verbinden met het fietspad op de Vissersdijk.
Schepen van Mobiliteit, Filip Watteeuw, kijkt erg uit naar deze nieuwe brug: "De brug zal voor voetgangers en fietsers een sterke verbetering zijn."
"We verwachten dat zo’n 3000 fietsers per dag van deze brug gebruik zullen maken. Het wordt een pak korter. Vandaag moet je 2,5 km rond de Watersportbaan. Met de nieuwe brug wordt dat 90 meter."
Van zeilboot tot fietsbrug
De nieuwe brug heeft ook al een naam: de Annie Vande Wiele-brug. Annie Vande Wiele was een echte Gentse én een pionier. Annie werd geboren in Gent en volgde les aan het Atheneum en later aan de Gentse Universiteit.
Annies moeder had een winkel in de Langemunt. Met haar zelfontworpen zeilschip 'Omoo' zeilde Annie, samen met haar echtgenoot, van 1951 tot 1953 rond de wereld. Annie werd zo de eerste vrouw die met een zeilboot de wereld rondging.
Huzarenstuk
De werken zijn nu gestart aan de Watersportbaan waar de landhoofden worden gebouwd. De brug zelf wordt in één stuk in een atelier gebouwd in de Gentse haven.
In november wordt de brug vanuit de Gentse haven via de Ringvaart getransporteerd. Vervolgens zal de brug over de R4 getild worden en wordt ze met een kraan op zijn plaats gelegd. Tegen begin 2024 zullen de eerste voetgangers en fietsers over de brug kunnen.
Brugse feiten
👉 De brug wordt 89,725 meter lang. Op het het middelste punt zal ze 3 meter boven het wateroppervlak uitsteken, aan de uiteinden 2,5 meter.
👉 Voor de bouw is 229.145 kilogram constructiestaal voorzien, 318 kubieke meter beton en 55.011 kilogram wapeningsstaal. Aan de binnenzijde wordt de brug lichtblauw, de buitenzijde donkerder blauw.
👉 De kostprijs wordt geraamd op 4,5 miljoen Euro. 90% van de kosten wordt gedragen door Stad Gent. Stad Gent kan via het Fietsfonds vanuit Vlaanderen wel rekenen op 2,8 miljoen.
🎥 Bekijk de start van de werken door op de foto hieronder te klikken