schepen van Mobiliteit Filip WatteeuwFilip Watteeuw: "Ik krijg signalen uit de sector dat er te veel taxi's zijn en dat het werk onder steeds meer chauffeurs moet verdeeld worden. Dat zorgt voor harde concurrentie. Bovendien moeten we als stadsbestuur in voldoende infrastructuur en staanplaatsen voor taxi's kunnen voorzien. Daarom stel ik aan het college voor om het aantal te limiteren. De regelgeving laat toe dat we afwijken van de norm met twintig procent. Dan komen we aan een maximum van tweehonderd taxivergunningen." Watteeuw wil hiermee de taxisector leefbaar houden en de onderlinge concurrentiestrijd inperken. Maar uiteraard zijn taxi's in een stad als Gent broodnodig en zijn ze een belangrijke aanvulling op het openbaar vervoer. Bovendien zorgen ze er ook voor dat mensen veilig thuis geraken na een nachtje stappen in Gent.
11 apr 2014
Stadsbestuur wil aantal taxi’s beperken
Filip Watteeuw ? kabinet van Mobiliteit en Openbare Werken ? 10 april 2014 De voorbije jaren kende de Gentse taxisector een enorme groei. Momenteel rijden er in de stad 191 taxi's rond. In 1999 waren er dat nog 70. De groei is mee te verklaren door het Vlaamse taxidecreet dat stelt dat er per duizend inwoners één taxi mag zijn. Voor Gent betekent dat tot 250 taxi's. Ruim veel om de stad te bedienen, vindt . Daarom wil hij het aantal taxi's beperken tot maximum 200.