De Brusselsesteenweg, de fly-over, de De Pintelaan, de Heerweg-Noord... De zomer kondigt zich door een reeks samenvallende wegenwerken aan als een rampzomer voor het verkeer in Gent. Het stadsbestuur wil er daarom alles aan doen om deze zomer zoveel mogelijk volk op het openbaar vervoer te krijgen.
'Te zot voor woorden', zei schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) donderdag na een vraag van partijgenote Sarah Matthieu. 'De relatie met De Lijn Oost-Vlaanderen is beter dan ooit, maar het hoofdkwartier in Mechelen blijft achter. Antwerpen heeft dubbel zoveel hermelijns, maar moet er maar zeven naar de kust sturen. De verhouding tussen Antwerpen en Gent is helemaal scheef getrokken', zegt Watteeuw. 'Gent heeft 250.000 inwoners, Antwerpen 500.000. Toch heeft Gent maar 83 trams en 3.680 zitplaatsen tegenover 238 trams en 10.637 zitplaatsen in Antwerpen. De Lijn moet beseffen dat Antwerpen in haar mobiliteitsplan blijkbaar voor de auto kiest. Gent gaat voluit voor het openbaar vervoer.'
De Lijn is bereid deze zomer een aantal aanpassingen te doen. 'Maar Antwerpen heeft historisch gezien al langer een groter tramnetwerk. We zijn in Gent aan een inhaalbeweging bezig. Tegen eind 2015 komen er twee serieuze stukken tramlijn bij, aan het UZ en in Zwijnaarde. Lijn 7 en 3 zitten ook in de studiefase. Er staat veel op stapel.'