Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) vond deze zomer twee straten bereid om een maand lang als proefproject te dienen voor de leefstraten. Aanvankelijk hadden het er drie moeten zijn, maar één straat voldeed niet aan de belangrijkste voorwaarde: alle bewoners moesten voorstander zijn. Het project kon uiteindelijk op veel bijval rekenen. "In de Pussemierstraat waren de reacties achteraf unaniem positief. De bewoners vroegen ons ook al expliciet om de leefstraat permanent in te voeren. Daar willen we dus zeker gevolg aan geven. De straat krijgt op termijn een volledige herinrichting", zegt Watteeuw. "Ook de Karel Antheunisstraat willen we permanent veranderen in een leefstraat maar daar zijn er iets meer bewoners met kanttekeningen. Daarom zullen we daar nog even luisteren naar eventuele bezwaren van buurtbewoners vooraleer we een beslissing nemen."
Stijn Raemdonck uit de Karel Antheunisstraat hoopt in elk geval dat de stad doorzet. "De leefstraat heeft onze straat veranderd. In het verleden kwamen we thuis na een werkdag en we trokken de deur achter ons dicht. Tijdens en na het experiment speelde het leven zich veel meer af op straat. Als de zon scheen zette, iedereen stoelen en tafels buiten om op straat te lunchen met de andere bewoners uit de buurt. We hadden graszoden aangelegd waardoor de auto's die nog in de straat moesten zijn sowieso fors vertraagden. De enige opmerkingen kwamen van bewoners uit de appartementsblokken langs de Frère Orbanlaan. Een aantal van hen huren een parking in onze straat en dat zorgde wel voor wat kritiek. Elke ingreep die mobiliteitsgedrag verandert roept op zich wel enige weerstand op. Dat begrijpen we. Ik weet zeker dat alle bewoners van de straat nu al uitkijken naar de dag dat de straat opnieuw leefstraat wordt." Binnenkort zal de stad op zoek gaan naar een nieuwe lichting leefstraten. Die zullen deze zomer opnieuw voor een maand verkeersvrij worden en daarna misschien ook permanent.