In mei 2012 besliste De Lijn om het nachtnet in Gent af te schaffen, omwille van budgettaire redenen. Enkele weken later sloegen brouwerij De Koninck, de stad Gent en De Lijn de handen in elkaar om op vrijdag en zaterdag tot één uur 's nachts zes buslijnen in te leggen. Die buslijnen bestaan uit lussen die een combinatie zijn van reiswegen van buslijnen tijdens de dag. Vanaf midden 2014 komt daar verbetering in, want de bediening zal gebeuren op dezelfde lijnen als overdag. Er zullen zeven buslijnen rijden, op de trajecten 1, 4, 21/22 (trams) en de lijnen 3, 5, 18 en 70 (bussen). Vertrekpunt blijft het Zuid, alleen lijn 1 vertrekt op de Korenmarkt. "Voor de reiziger betekent dit nieuwe net vooral een groter gebruiksgemak", aldus minister Crevits. "Bovendien bestrijkt het een groter gebied waarbij de meest voorkomende verplaatsingen in Gent en omgeving worden gedekt." De frequentie en de vertrekuren (23.30, 0.15 en 1 uur) veranderen niet.
De Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen), die sinds de afschaffing met zijn Groen-fractie ijverde voor een volwaardig nachtnet, reageert zeer tevreden. "We willen een duurzame mobiliteit in Gent en veel mensen willen daarvoor kiezen, maar dan moeten er voldoende alternatieven aangeboden worden", reageert hij. Dat Gent daarvoor in budgettair krappe tijden 200.000 euro vrijmaakt, is een duidelijke keuze. "Een stad als Gent staat niet stil na 23 uur, als de laatste bus is uitgereden."