13 mei 2014

'Speciaalstraten' bij de vleet in Gent

Het Laatste Nieuws - 13 mei 2014 Gent is tien leefstraten, vier schoolstraten en deze zomer 104 speelstraten rijk. Telkens ruimt de auto er plaats voor bewoners en schoolgaande of spelende kinderen. "Het openbaar domein is niet alleen van de automobilist", zegt schepen (Groen).

Filip Watteeuw

De Krekelberg in Sint-Amandsberg en de Klaverdries in Drongen zijn sinds gisterenochtend officieel 'schoolstraten'. Zowel 's ochtends als 's avonds worden die een halfuur afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Zo kunnen de kinderen op een veilige manier van en naar school. Een kleine twee jaar geleden werd zo al een proefproject opgestart in de Onderstraat en de Vinkeslagstraat. Daar wordt het project voortgezet én er komen twee nieuwe bij.

Een ander, gelijkaardig project is de leefstraat. Vorig jaar stak burgerinitiatief Fiets van Troje het vuur aan de lont. In de Karel Antheunis- en Pussemierstraat werd één maand lang uitgetest hoe je de auto opzij kan schuiven en meer ruimte geeft aan de buurt. Ook dat project kreeg een positieve evaluatie mee. Eind deze maand start in de Zalmstraat de negende deelnemer van Leefstraat 2.0. Dit najaar komt er nog een tiende bij.

Ook de speelstraten tijdens de schoolvakanties zijn enorm populair in Gent. Buurtbewoners kunnen die aanvragen, daarna bekijkt de stad wat mogelijk is. Voor deze zomer zijn er 104 aanvragen: een record. In al die straten is volgens de stadsdiensten zo'n ingreep mogelijk, al loopt de procedure nog. Eind deze maand valt de definitieve beslissing. De speelstraten bestaan al langer, maar hebben dus nog niet aan populariteit ingeboet.

Die verschillende speciaalstraten hebben één iets gemeen: de auto moet plaats ruimen waar de buurt de bovenhand neemt. Zij het om samen te leven, te spelen of naar school te gaan, autoluwte staat voorop. "Het openbaar domein is van iedereen, dat dient niet alleen om met de auto over te rijden", stelt schepen Watteeuw. "De veelheid aan leven moet kansen krijgen. Zo maak je de stad, figuurlijk gesproken, rijker."

Critici beweren dat de mobiliteitsschepen zich alleen op zwakke weggebruikers concentreert en dat de 'speciaalstraten' daar een uitloper van zijn. "Dat is niet zo. Sommige mensen hebben hun auto nodig, als ze bijvoorbeeld slecht te been zijn of een job hebben die daarom vraagt. We bekijken initiatieven als schoolstraten geval per geval. Uiteraard kunnen we dat niet invoeren aan een school die op de stadsring ligt, dat is duidelijk. Er zijn duizend straten in Gent met tal van parkeerplaatsen. Dan veranderen vier schoolstraten, tien leefstraten en een pak speelstraten niet veel aan die balans."

 

© 2014 Het Laatste Nieuws ? Benjamin Van Synghel