13 aug 2013

Slimme camera's krijgen groen licht

Het Laatste Nieuws - 13 augustus 2013 De stad Gent zal dan toch slimme camera's kunnen gebruiken om automobilisten te verbaliseren, als ze zonder vergunning het voetgangersgebied in het centrum binnenrijden. Na enkele gesprekken met het parket blijkt dat de beelden van die camera's voldoende zijn als bewijslast. Dat was eerst niet het geval. Bovendien denkt schepen van Mobiliteit (Groen) er ook aan om strikter toe te kijken op die zone. "Dat wordt nog te vaak aan de laars gelapt", klinkt het.

FilipWatteeuw

 

Er is dus licht aan het einde van de tunnel voor de slimme camera's die het voetgangersgebied in het centrum van Gent moeten bewaken. Als proefproject werden een jaar geleden al twee exemplaren neergepoot, aan de Sint-Michielshelling en de Jan Breydelstraat. De toestellen nemen telkens een beeld van de nummerplaat van alle inrijdende auto's. Wie daar voorbijkomt zonder vergunning, die wordt beboet. Of dat was toch de bedoeling. Na een halfjaar bleek dat die camerabeelden - waarop 90% van de nummerplaten duidelijk te zien is - niet aanvaard werden door het parket als bewijslast. Een investering van 1,2 miljoen euro leek zo weggegooid geld te worden. Nu is er dus toch een oplossing. "We gingen het gesprek aan met het parket en het probleem is uitgepraat. De beelden volstaan nu wel als bewijs", zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw. "Het zou ook kunnen dat zo'n overtredingen gedepenaliseerd worden. Dat betekent dat het niet via het parket moet en we daarvoor GAS-boetes kunnen opleggen. Dan wordt het voor ons ook eenvoudiger en efficiënter werken. En dan stelt het probleem van die bewijslast zich al helemaal niet meer." Hoeveel de boetes zouden bedragen is nog niet bekend.

 

Goed nieuws dus voor het project met de slimme camera's, al volstaat dat nog niet voor Watteeuw. "Ik merk dat veel chauffeurs zich niets aantrekken van de voetgangerszone", zegt de mobiliteitsschepen. "Sommige laad- en losfirma's negeren de voorgeschreven uren waarin ze mogen leveren. Anderen zonder vergunning rijden er ook zomaar binnen. Dat kan echt niet. Zo'n voetgangersgebied brengt grote voordelen mee, die moeten we dan ook bewaren. Ik overweeg om een tijdspanne in te voeren waarin niemand dat gebied mag inrijden, ook niet met vergunning. De hulpdiensten mogen er natuurlijk wel altijd in, net als de bussen en trams van De Lijn."

 

Die aangepaste uren zijn voorlopig nog toekomstmuziek, maar de slimme camera's komen dus dichterbij. De komende maanden wordt een bestek uitgeschreven om 16 exemplaren te bestellen. Die worden op verschillende punten geplaatst aan de rand van het autoluwe centrum. De stad voorziet daar 1,2 miljoen euro voor.