26 feb 2014

'Schrappen rechtstreekse piekuurtrein vanuit Dampoort naar Brussel kan niet.'

Het Gentse stadsbestuur vraagt dat de NMBS de beslissing om een rechtstreekse piekuurtrein vanuit Gent-Dampoort naar Brussel te schrappen herbekijkt. Die beslissing staat in het nieuwe Oost-Vlaamse vervoersplan van de NMBS. Er komt wel per uur een extra trein tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel. Het nieuwe vervoersplan zou vanaf december 2014 van start gaan en gelden voor 3 jaar. Gent zal samen met enkele buurgemeenten een brief sturen naar de NMBS.   In het nieuwe vervoersplan voor Oost-Vlaanderen van de NMBS wordt de rechtstreekse piekuurtrein vanuit Gent-Dampoort naar Brussel afgeschaft. Dat stuit op behoorlijk wat verzet in Gent en in de buurgemeenten Melle, Merelbeke, Lochristi en Destelbergen. 'We hebben juist meer rechtstreekse treinen naar Brussel nodig om de files aan te pakken,' klinkt het, 'niet minder.'

 

Vanuit Gent-Sint-Pieters naar Brussel komt er wel een extra treinverbinding per uur. Maar pendelaars die nu in Gent-Dampoort opstappen, zullen voortaan moeten overstappen in Gent-Sint-Pieters. Hierdoor verliezen ze tijd.

 

Schepen Filip Watteeuw: 'Het is een goede zaak dat er een extra verbinding per uur komt vanuit Gent-Sint-Pieters naar Brussel. Maar het is voor ons niet aanvaardbaar dat de rechtstreekse piekuurtrein vanuit Gent-Dampoort naar Brussel moet sneuvelen. Pendelaars uit de oostelijke en zuidelijke rand van Gent en de buurgemeenten zijn hier de dupe van en verliezen snelheid en comfort. Deze trein heeft echt al zijn belang bewezen. Hem zomaar afschaffen is dan ook een onbegrijpelijke keuze. Samen met onze buurgemeenten en TreinTramBus vragen wij aan de NMBS om deze plannen te herbekijken.'

 

De Stad Gent en de Gemeente Zelzate hebben ook vragen over het opnieuw uitblijven van een personentrein op spoorlijn 204 richting Zelzate. Spoorlijn 204 wordt als vrachtlijn gebruikt, maar zou ook werknemers kunnen vervoeren naar bedrijven in de Gentse haven. Gent en Zelzate zijn hier al lang vragende partij voor.

 

Schepen Filip Watteeuw: 'In het Investeringsprogramma van de NMBS zijn aanpassingen voorzien aan spoorlijn 204 richting Zelzate. Zodanig dat er over deze spoorlijn naar de Gentse haven ook reizigers vervoerd kunnen worden. Maar in het vervoersplan dat nu voorligt en geldt tot en met 2017 staat de exploitatie van die spoorlijn niet vermeld. Het potentieel is nochtans al uitvoerig aangetoond. Ook hierover wil ik opnieuw in gesprek gaan met de NMBS.'

 

De Gentse schepen van Mobiliteit zal samen met de burgemeesters van Destelbergen, Lochristi, Melle en Merelbeke een brief sturen naar de NMBS, met de vraag om die plannen alsnog aan te passen.

 

Informatie

Dirk Roels, pers en communicatie schepen Watteeuw, gsm 0495 54 55 69,

e-mail [email protected]

 

Bevoegd

De heer Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit en Openbare Werken, stadhuis, Botermarkt 1, 9000 Gent, tel. 09 266 50 95, fax 09 266 51 09, e-mail [email protected]

Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren