06 mei 2013

Schoolstraten zorgen voor een veiliger schoolomgeving

Uit de evaluatie van het proefproject Schoolstraat blijkt dat Schoolstraten zorgen voor een veiliger schoolomgeving en een vlottere doorstroming van het verkeer. Liefst 8 op de 10 ouders, leerlingen, schoolmedewerkers en buurtbewoners vinden het een goede maatregel om bij het begin en het einde van een schooldag de straat een half uur af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. De Stad Gent wil vanaf volgend schooljaar het project dan ook uitbreiden naar andere scholen. Het concept Schoolstraten komt overgewaaid uit de Italiaanse stad Bolzano. Bedoeling is om de verkeerschaos in de schoolomgeving bij het begin en het einde van een schooldag te beperken. Daarom worden de schoolstraten 2 keer per dag afgesloten voor ingaand gemotoriseerd verkeer. Concreet betekent dit dat gemachtigde opzichters of de politie aan de ingang van de straat een verplaatsbaar bord zetten. En dat levert heel wat voordelen op blijkt nu.Schepen Filip Watteeuw: 'Zo is er minder chaos in de schoolomgeving en wordt het een pak veiliger voor fietsers en voetgangers, aangezien zij meer ruimte krijgen. Ook voor de veiligheidsdiensten is dit gunstig. Daarnaast zorgt deze aanpak voor een gezondere schoolomgeving, aangezien er minder uitstoot is van uitlaatgassen van auto's.'

Schoolstraten bevorderen het contact tussen ouders en schoolpersoneel

Schepen Elke Decruynaere: 'De schoolstraten zorgen er voor dat onze kinderen meer bewegen, aangezien ze nu niet meer vlak voor de schoolpoort afgezet worden. Er is nu een aangenamere sfeer aan de schoolpoorten en dat bevordert het contact tussen de ouders en het schoolpersoneel. De schooldirecties zijn er enthousiast over. Verschillende scholen namen al met ons contact op om eraan mee te werken. We zullen nu in overleg nagaan welke scholen hiervoor in aanmerking kunnen komen.'

Het Proefproject Schoolstraat liep van 5 november 2012 tot aan de krokusvakantie 2013. Het Mobiliteitsbedrijf deed het onderzoek aan 2 scholen: het François Laurentinstituut in de Onderstraat in Gent-centrum en de vrije basisschool Mariavreugde in de Vinkeslagstraat in Wondelgem. Beide scholen engageerden zich om de organisatie van de Schoolstraat goed te laten verlopen. Het project werd duidelijk gecommuniceerd naar de ouders, gemachtigde opzichters zetten telkens de straten af en leerkrachten zorgden voor veilige oversteekplaatsen. Ook de politie en de gemeenschapswacht gaven de nodige ondersteuning.

80% van de ondervraagden is enthousiast over de Schoolstraat

Na 12 weken proefproject vulden 444 ouders, schoolmedewerkers, kinderen van het 5de en het 6de leerjaar en verschillende buurtbewoners een enquêteformulier in over de Schoolstraat.

De cijfers spreken voor zich: liefst 80% van de ondervraagden staat achter dit initiatief. 'Nu valt het pas op hoe absurd de situatie vroeger was!' zegt een van de ouders. Opvallend is ook dat zowat alle buurtbewoners dit initiatief positief evalueren.

1 op de 10 ouders vindt dit geen goed initiatief omdat ze nu wat verder moeten stappen of omdat ze parkeerproblemen ondervinden in de omliggende straten. De Stad Gent zal bij het toewijzen van nieuwe Schoolstraten hier rekening mee houden.

Schoolstraat zorgt voor meer duurzame verplaatsingen

Nog uit de bevraging blijkt dat 10% van de leerlingen met het openbaar vervoer naar de scholen komt, 22% met de fiets, 20% te voet en bijna de helft met de auto. Het invoeren van de Schoolstraat in de Onderstraat en de Vinkeslagstraat overtuigde al 7% van de ouders om niet meer met de wagen naar school te komen. 14% van de ouders en leerlingen overweegt om bij mooi weer met de fiets te komen of te voet.

In de Onderstraat en de Vinkeslagstraat wordt het project verder gezet. De uitbreiding van het project Schoolstraat met nieuwe scholen komt er vanaf 1 september 2013. Na de paasvakantie al start het Mobiliteitsbedrijf met gesprekken met de geïnteresseerde scholen. Er moet eerst een inschatting worden gemaakt van de impact van de schoolstraat op de mobiliteit in de buurt. De scholen moeten zich er ook voor organiseren, want het zijn zij die het project dragen.