19 okt 2015

Plezant is dit niet, maar ik snap het

De Gentenaar - 9 september 2015  Er is zelden zo veel gevloekt op het mobiliteitsplan als de jongste dagen. Door de wegenwerken, al hebben die daar niks mee te maken, maar ook door onverwachte kritiek van schrijver Herman Brusselmans, die schepen Filip Watteeuw (Groen) 'een pipo' noemt. 'Plezant is dit niet, maar ik kan het plaatsen', zegt Watteeuw.

gentHet mobiliteitsbeleid in Gent ligt zwaar onder vuur. Tot inVan Gils & Gasten gisteravond ging het erover. De oorzaak dit keer: een combinatie van zware wegenwerken - nochtans vaste prik in september - én de forse kritiek van Brusselmans. Die zegt dat schepen Watteeuw 'Gent aan het verkloten' is. Gisteren nuanceerde Brusselmans, zelf overigens autoloos, zijn woorden maar terugnemen doet hij ze niet(zie kader).

Op de recentste infoavonden over het mobiliteitsplan ging het er beschaafder aan toe. Maar ook daar veel gemopper. Filip Watteeuw staat in het oog van de storm. Not in my backyard, denkt een deel van de Gentenaars over zijn ambitie voor minder auto's in de stad. Ze noemen hem spottend een 'inwijkeling', een bijtende verwijzing naar de West-Vlaamse roots van Watteeuw. 'Och, dat is dorps­mentaliteit,' relativeert Watteeuw het zelf.

Kogels in zijn brievenbus, zoals zijn voorganger Sas van Rouveroij eind jaren 90, kreeg Watteeuw nog niet. 'Maar plezant is dit niet. Al kan ik het wel plaatsen. Het is te begrijpen dat mensen dit niet leuk vinden. Er zijn inderdaad erg veel werken nu.'

Regering buiten schot

De Gentenaars moeten onvermijdelijk door de werkensoep. 'Nog tot juli 2016. Dan is het zwaarste leed geleden', zegt Watteeuw. 'Dan zijn de werken op de grote assen af. Er zullen daarna nog wel werken zijn, maar plaatselijker.'

Veel mensen nemen door de moeilijke situatie op de weg in één adem de Stad en het nieuwe mobiliteitsplan op de korrel. De Vlaamse regering, die beslist over de grote oplossingen en - in veel gevallen - de budgetten, blijft grotendeels buiten schot. Vreemd, want de huidige werken hebben weinig of niets met het mobiliteitsplan te maken. Dat plan is nog niet af en wordt pas na de zomer van 2016 ingevoerd.

Is de feitelijke inhoud ervan dan nog te onduidelijk? 'We hebben al ongelooflijke inspanningen in communicatie gedaan. Maar dat betekent niet dat we al iedereen bereikt hebben, ik weet het', geeft Watteeuw toe.

Kunnen de werken dan tenminste beter op elkaar worden afgestemd? Siegfried Bracke (N-VA) suggereerde zelfs dat de Stad de werken bewust laat samenvallen.

'Er is zo'n grote nood aan werken om Gent veiliger te maken. We kunnen niet anders', zegt Watteeuw. 'Op de Antwerpsesteenweg is in 2009 nog een fietser omgekomen. Dan kunnen we die werken toch niet uitstellen? Op de Brusselsesteenweg hetzelfde: die was berucht om de vele ongevallen en de tramsporen waren instabiel.'

'Sinds de heraanleg van De Sterre is er al enorm gepuzzeld in Gent', zegt Sylvie Syryn van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). 'Maar dat werken samenvallen, is onvermijdelijk. Alles op elkaar afstemmen, is bijzonder complex. Maar het gebeurt wel degelijk waar het kan.'

Optimistisch

Traag maar gestaag is er wel beterschap op komst. Als alles gaat zoals gepland, heeft Gent tegen eind 2016 een nieuw circulatieplan, staat in Ledeberg tegen 2018 een nieuwe parkeertoren en rijdt tramlijn 7 in 2020 tussen de Dampoort en het Sint-Pietersstation.

Bovendien is een nieuwe studie over de doorstroming van de R40 voorlopig 'vrij optimistisch'. Dat zei Jan Geldhof van het Mobiliteitsbedrijf vorige week op een infoavond. 'Vooral aan de Sint-Lievenspoort en de Heuvelpoort is door de aanpassing van de verkeerslichtenregeling nog heel wat winst te halen.'