FilipWatteeuw
Het parkeerbeleid in Gent moet anders. 'En hoe dichter bij de bron we dit aanpakken, hoe efficiënter de aanpak', klinkt het in het nieuwe parkeerplan. Schepen Watteeuw zet in het plan de nieuwe krijtlijnen uit voor de 56.000 openbare parkeerplaatsen in de stad. 'De bruisende stad die Gent is moet zowel leefbaar als bereikbaar blijven', zegt Watteeuw. 'De parkeerdruk moet omlaag, zodat bewoners makkelijker een plaats vinden en de handelaars vlotter bereikbaar zijn.'
Het parkeerplan deelt heel Gent op in vier nieuwe zones: rood voor het echte centrum, groen voor het gebied binnen de R40, oranje voor de stationszones en geel voor de stadsrand. Hoe dichter bij het centrum, hoe duurder parkeren wordt. 'Gedaan met de onoverzichtelijke lappendeken van regimes', zegt Watteeuw. 'Het parkeerbeleid wordt eenvoudiger.'
Goedkoper wordt parkeren in Gent duidelijk niet. De tarieven slaan bijna overal op. Vooral werknemers en studenten die met de auto naar de stad komen, zullen dit voelen.
'Parkeren in Gent is nu in vergelijk met het buitenland zeer goedkoop', zegt Watteeuw. 'We moeten durven ingrijpen, zowel door parkeren te beperken als te faciliteren. Ik heb daar geen taboes over. Dit voorstel is een goed evenwicht.'
Het parkeerplan is een deel van een ruimer mobiliteitsplan voor Gent. Er volgt nog overleg met bewoners en organisaties. 'Het zal niet van de ene op de andere dag ingevoerd worden', klinkt het.