Schepen Filip Watteeuw: 'Met dit parkeerplan kiezen we voluit voor de bewoners van onze stad. Er zullen meer voorbehouden bewonersplaatsen worden voorzien, waarvan sommige een dubbele functie krijgen zodat zorgverstrekkers en wagens voor noodinterventies makkelijker kunnen parkeren. Ook voor de bereikbaarheid van de handelaars is er de nodige aandacht. Er zullen extra fietsenparkings komen in de binnenstad en we zetten nog meer in op Park & Rides, waarbij alle aandacht gaat naar gemakkelijke, alternatieve oplossingen om in de binnenstad te geraken.'
Parkeerplan in grote lijnen
Parkeermaatregelen zijn geen doel op zich; het zijn hefbomen om minder verkeer te genereren, verplaatsingen in te korten in afstand en tijd, mensen te stimuleren om zich meer anders te verplaatsen, om het vervoerssysteem schoner en efficiënter te maken en tegelijk de stad bereikbaar te houden. Op die manier wordt de stad leefbaarder en beter bereikbaar gemaakt voor wie er echt moet zijn.
Dit zijn enkele krachtlijnen uit het parkeerplan voor Gent:
- De parkeerregimes in Gent worden hertekend naar meer homogene blokken, met een eigen profiel: een centrumzone, een zone tot aan de R40 en de as met de Blaisantvest, twee stationszones (Sint-Pieters en Dampoort) en nog een laatste tariefzone die in de plaats komt van het systeem met parkeerschijf.
- De nieuwe tariefzones geven aan waar bewoners, bezoekers, pendelaars, klanten, enz. zich bij voorkeur parkeren. Aansluitend krijgt ook de invulling van Park & Ride een nieuw elan, onder meer voor evenementen.
- De parkeerrichtlijnen voor nieuwe bouwprojecten zijn afgestemd op de herschikte parkeerzones.
- Een parkeermakelaar zal innovatieve concepten ontwikkelen om de bestaande parkeercapaciteit in Gent beter te benutten, zowel voor fietsen als voor auto's.
- De parkeerbehoeften voor fietsers zijn opgesplitst in herkomst (vooral woningen) en bestemming (scholen, winkels, enz.), met specifieke actiepunten.
Infomarkt
Eind augustus - begin september 2014 vindt een infomarkt plaats over de inhoud van het parkeerplan Gent. Die sluit aan op de infomarkt van eind 2013 over het voorbereidend onderzoek voor dat parkeerplan. Ook over het globale mobiliteitsplan zal de Stad dit najaar uitvoerig communiceren.