22 feb 2014

Parkeermastodont aan Blaisantvest

Het Nieuwsblad - 22 februari 2014 Onze parkeertarieven worden gelijk getrokken met die op straat 

Over drie weken start de bouw van twee nieuwe, gigantische parkeertorens aan de ingang van het Sint-Lucasziekenhuis aan de Blaisantvest, goed voor 1.450 plaatsen. Enkel voor personeel en bezoekers van het ziekenhuis. Buurtbewoners zijn er niet welkom.

 

Het opvallende parkeergebouw, een mastodont met twee torens van acht en vier verdiepingen hoog en 40.000 vierkante meter vloeroppervlakte, komt op het huidige parkeerterrein aan de ingang van het Sint-Lucasziekenhuis.

 

De bouw start al over enkele weken, halfweg maart. Alle vergunningen zijn verleend. Tegen de zomer van 2015 zou de toren er moeten staan. Het lijvige gebouw moet in één klap ook het nieuwe gezicht worden van het Sint-Lucasziekenhuis, dat volgend jaar ook een compleet nieuwe ingang krijgt aan de Blaisantvest.

 

'Het ziekenhuis is momenteel nauwelijks zichtbaar vanop de binnenring. Bovendien zijn er vandaag, door de groei van het ziekenhuis, soms te weinig parkeerplaatsen op ons terrein', zegt Iny Cleeren van AZ Sint-Lucas. 'Alle huidige parkings op ons terrein verdwijnen in de toren. 1.450 plaatsen is meer dan het aantal plaatsen dat we nu hebben. Maar we willen toekomstgericht denken en over twee jaar niet opnieuw te weinig plaats hebben.'

 

De grote parkeertoren past niet bepaald binnen de nieuwe mobiliteitsstrategie van het Gentse stadsbestuur. De goedkeuring dateert van de vorige legislatuur. Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw hoopt de toren deels of 's avonds te kunnen gebruiken als buurt- of randparking.

 

Maar bij Sint-Lucas zijn ze categoriek. 'De parking is niet bedoeld voor omwonenden of mensen die Gent bezoeken. Enkel patiënten, bezoekers en ons personeel mogen er staan', zegt Cleeren. 'Het is geen openbare parking, maar een ziekenhuisparking. De parkeerdruk in de wijk zal door de toren wel ontlast worden.'

 

Watteeuw noemt de parkeertoren 'verdedigbaar'. 'Er komen niet erg veel parkeerplaatsen bij. Het gaat om een beperkte stijging. Het is normaal dat een ziekenhuis haar verspreide parkings bij elkaar brengt. Bovendien kan de campus zo opengetrokken worden en kan er meer groen komen.'

 

Hij zegt te willen praten met Sint-Lucas over het openstellen van de parking. 'Bijvoorbeeld als evenementenparking. Maar daar wil ik niet op vooruitlopen.'

 

Er zal bovendien ook gepraat moeten worden over de tarieven in de parkeertorens. Het AZ Sint-Lucas moet haar tarieven optrekken om te vermijden dat het in de toren goedkoper parkeren is dan op straat. 'De tarieven worden gelijk getrokken met die op straat, maar zijn nog niet vastgelegd', zegt Cleeren.

 

Meer info over de plannen op www.azstlucas.be/parking