26 mrt 2014

Oversteken voor blinden wordt veiliger

PRIMEUR: SYSTEEM MET STEM AAN KRUISPUNT ZAL SLECHTZIENDEN BEGELEIDEN Het Laatste Nieuws - 26 maart 2014 

Aan het hyperdrukke kruispunt Rooigemlaan-Drongensesteenweg op de R40 wordt oversteken binnenkort een stuk veiliger voor blinden en slechtzienden. Daar werd gisteren het eerste 'auditieve baken' ingehuldigd. In dat systeem deelt een stem mee wanneer het licht op groen of rood staat én in welke straat de slechtziende op dat moment staat. Die bakens werken op een afstandsbediening die door het systeem wordt gedetecteerd.

 

"Het licht staat op rood. Rooigemlaan", dat krijgen blinden en slechtzienden nu te horen als ze aan het hyperdrukke kruispunt van Rooigemlaan en Drongensesteenweg willen oversteken. Een ritmisch deuntje deelt hen dan weer mee wanneer ze de straat wel veilig over kunnen. Dat is, in een notendop, hoe de 'auditieve bakens' aan dat kruispunt werken. Die vervangen er de intussen klassieke 'rateltikker'. Dat systeem maakte via een snel of langzaam tikkend geluid duidelijk of het voetgangerslicht al dan niet op groen staat.

 

Een systeem dat naar behoren werkt, al bracht het ook de nodige hinder mee. Zo werkt dat op de 20 Gentse kruispunten waar het werd geïnstalleerd zowat de klok rond. Ook 's nachts, wanneer dat niet nodig is. Het getik zorgde al voor verschillende klachten bij omwonenden. Daar is nu dus een - aanzet tot - oplossing voor gevonden. "De bakens werken op een afstandsbediening. Het systeem detecteert die als ze in de buurt zijn, dan treden de luidsprekers in werking. Er is ook een smartphone-applicatie die hetzelfde doet. We zijn de eerste Belgische stad die dit systeem lanceert", zegt schepen van Gelijke Kansen Resul Tapmaz (sp.a).

 

"Door het detectiesysteem maken de verkeerslichten ook niet voortdurend geluid, wat voor omwonenden een hinderlijk neveneffect was. Het proefproject loopt nu 3 maanden. Geïnteresseerden kunnen zo'n afstandsbediening aanvragen via de Toegankelijkheidsambtenaar van de stad Gent. Als het project positief wordt geëvalueerd, dan rollen we het uit naar andere kruispunten in de stad", vult mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) aan. Herman Caulier, zelf blind, is alvast blij met deze vooruitgang. Hij is voorzitter van de werkgroep Toegankelijkheid binnen de stedelijke adviesraad voor personen met een handicap. Hij ging het systeem uittesten in Parijs, waar het al langer wordt gebruikt. "Dit brengt al voordelen mee, maar er zijn nog toepassingen mogelijk. Het kan in een station bijvoorbeeld aangeven aan welk perron je staat, of waar de balie is. Dat zou een goede stap vooruit zijn."