FilipWatteeuw
'Het Antwerpse voorstel om oude dieselwagens de toegang tot een bepaalde zone in een stad te ontzeggen is goed, omdat het de discussie aanwakkert. Maar het heeft alleen zin wanneer er op Vlaams niveau een regelgeving wordt uitgewerkt die voor alle steden geldt. Ik zal daarom maandag een brief sturen naar de Vlaamse regering met de vraag om de dertien centrumsteden bijeen te brengen en uit te nodigen voor een overleg. Het zou toch te gek zijn dat Aalst er een andere aanpak op nahoudt dan Roeselare om auto's uit het centrum te houden.' Dat zegt Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). 'Het Antwerpse voorstel heeft het alleen maar over het weren van bepaalde auto's. Maar ik vind dat er meer nodig is: een beleid dat chauffeurs ontmoedigt om naar het centrum af te zakken met de auto. Zoals in het bestuursakkoord staat, is het onze bedoeling om het centrum van Gent autovrij te maken. Binnenkort zal ik daarom het nieuwe parkeerbeleid voorstellen. We maken momenteel veel werk van de park and rides in de rand, onder meer in Ledeberg. Daar gaan we vol op inzetten.'
Dat minder parkeerplaatsen in het centrum dan een mogelijk gevolg zijn, wil Watteeuw niet met zoveel woorden gezegd hebben. 'Het blijft wel de bedoeling om het centrum leefbaar te houden voor de handelaars.' Eind deze maand laat de schepen voor het eerst zien hoe dat gewijzigde parkeerbeleid er zal uit zien in de commissie Mobiliteit. Hij benadrukt nog dat het bannen van vervuilende wagens een gezamenlijk beleid is van de Mobiliteitsschepen en de Milieuschepen, in casu Tine Heyse (Groen).