FilipWatteeuw
Door de aanleg van de ringvaart rond Gent verdween de scheepvaart uit de binnenstad. De samenvloeiing van Leie en Nederschelde werd in de jaren zestig gedempt en maakte plaats voor een bovengrondse parking.
De plannen voor het opnieuw openleggen van de Reep dateren al van de jaren negentig. Na het openleggen zal er niet alleen een beperkte doorgang zijn voor pleziervaart, maar wordt het stedelijke landschap op die plaats in ere hersteld.
De voorbereidende werken zijn al een tijdje aan de gang. Zo werden al bruggen aan het Bisdomplein en de Sint-Jacobsnieuwstraat gebouwd en is de Scaldissluis, met kanodoorgang, afgewerkt op de Oude Beestenmarkt. Het sluitstuk van de werken start dit najaar. Na het archeologische onderzoek volgen riolerings- en wegwerkzaamheden, het uitgraven en aanpassen van de historische kaaimuren, de aanleg van een verlaagde kade en het uitgraven van de Nederschelde zelf.
"Ik ben blij dat we eindelijk met een timing naar buiten kunnen komen", reageert schepen Filip Watteeuw (Groen. Dat een actiegroep zaterdag, na een oproep op Facebook, start met het "eigenhandig uitgraven", draagt zijn sympathie weg. "Opnieuw een mooi staaltje van hoe Gentenaars zelf zaken durven aankaarten", klinkt het.
Tegen het najaar van 2015 moeten de werken afgerond zijn.