17 mrt 2014

"Openbaar vervoer naar haven moet beter"

VOKA HEKELT GEBREK AAN BUSLIJNEN TUSSEN ZELZATE EN BEDRIJVEN Het Laatste Nieuws - 17 maart 2014 

De bedrijfsleiders van de Gentse haven zijn niet tevreden over het openbaar vervoer van en naar hun bedrijven. Het Vlaams Netwerk van ondernemingen hekelde vooral de slechte verbinding Terneuzen - Zelzate - Gent op de jobbeurs voor de Gentse haven waar zo'n 600 jobs in de aanbieding waren. "Hier werken 70.000 mensen maar die moeten bijna allemaal met eigen vervoer komen. De enige rechtstreekse bus tussen Terneuzen en Gent is er één in het weekend", zeggen zij.

 

De jobbeurs voor de haven werd al voor de achtste keer georganiseerd. Aangezien er in de haven relatief weinig mensen wonen, moeten de bedrijven hun personeel zoeken in het Meetjesland, de gemeenten in de kanaalzone en sinds enkele jaren ook in Nederland. "Net als vorig jaar moeten er nog zo'n zeshonderd jobs ingevuld worden", legt de Gentse havenschepen Mathias De Clercq (Open Vld) uit. "Het gaat om arbeidersjobs, maar ook heel wat jobs voor hoogopgeleiden zoals ingenieurs, lassers,..."

 

De bedrijven in de haven hopen heel wat werkkrachten te vinden net over de grens. In Terneuzen, Sas van Gent, Axel en de hele streek eromheen zit een hele poel aan mogelijke werknemers, maar die blijken moeilijk naar de haven te krijgen zijn. "Er moet dringend iets gebeuren aan het mobiliteitsprobleem van de haven", zegt Geert Moerman, hoofd van werkgeversorganisatie Voka. "Wie hier komt werken moet eigenlijk met eigen transportmiddelen komen. Het openbaar vervoer in de Gentse haven is haast onbestaande. Wij beschouwen onze haven als één geheel van Gent tot Terneuzen maar voor de vervoersmaatschappijen is dat niet het geval. Wie over de grens wil gaan werken, moet aan de grens overstappen op een bus van een andere maatschappij. De enige rechtstreekse bus tussen Gent en Zeeland is er één in het weekend en die wordt ingelegd voor mensen die willen gaan winkelen. De Lijn fixeert zich te veel op het aanbod. Ze leggen een bus in en de mensen moeten er maar op stappen, maar ze kijken niet naar wat er echt nodig is." Een blik op de dienstregeling van De Lijn maakt snel het pijnpunt duidelijk. Lijn 73 tussen Zelzate en Gent rijdt acht keer per dag, maar telkens via andere trajecten. Er zijn er drie in de ochtendspits, daarna rijdt er 4,5 uur lang geen enkele bus. Wie wil, kan nog de bus nemen op de middag en in de vroege avond. Een aanbod dat helemaal niet afgesteld is op bedrijven die vaak met twee of drie shifts werken.

 

Nog een bijkomend probleem is spoorlijn 204 tussen Gent en Zelzate waarvan het almaar onzekerder wordt of die er ooit zal komen. Die stoptrein zou haltes moeten krijgen aan de voornaamste bedrijven in de Gentse haven. Bedrijven in de haven hopen daar al tientallen jaren op, maar in het meest recente vervoersplan wordt daar met geen woord over gerept. Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) heeft al een onderhoud gevraagd met spoorbaas Jo Cornu over trein 204 en het schrappen van de piekuurtrein tussen Dampoort en Brussel. "Tot nu toe hebben we daar geen reactie op gekregen dus binnenkort sturen we een herinneringsbrief", zegt hij. "De nieuwe spoorbaas is nieuw en ik heb het gevoel dat hij heel bedrijfsmatig geprobeerd heeft de situatie recht te trekken zonder daarbij rekening te houden met de gevolgen voor onze regio. Het overleg moet er komen. We zullen strijden voor die treinen."