Filip Watteeuw (Groen) en het Agentschap Wegen en Verkeer plannen intussen enkele kleine ingrepen. "Het stuk weg waar niet gewerkt wordt, is voorzien voor gemengd verkeer, met een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur. Dat blijft zo tot het einde van de werken. Veranderen kan niet, al willen we wel betere signalisatie plaatsen. Er komen extra borden én tijdelijke, gele wegmarkering. De politie zal er de komende tijd extra snelheidscontroles houden", stelt Watteeuw. "De situatie is niet ideaal, maar we moeten door de zure appel heen bijten." Over zo'n jaar is alles klaar.
07 mei 2014
Ook werf Gasmeterlaan en Nieuwevaart onveilig voor fietsers
Het Laatste Nieuws - 7 mei 2014 De Gasmeterlaan en Nieuwevaart staan bekend als dodenwegen: vijf mensen lieten er al het leven. De voorbije jaren raakten er nog eens 21 fietsers gewond. Er wordt druk gewerkt op dat deel van de stadsring. Onder meer de fietsinfrastructuur wordt er helemaal hernieuwd, merkwaardig genoeg zijn zij tijdens die werken extra kwetsbaar."De werven op de Gasmeterlaan en Nieuwevaart moeten dringend veiliger worden voor fietsers", stelt sp.a-senator en buurtbewoner Jan Roegiers. "De fietser staat centraal in deze heraanleg, maar tijdens de werken wordt er geen rekening mee gehouden. De fietsveiligheid wordt tot nul herleid: cynisch", vindt Roegiers die de situatie aanklaagt. De situatie ter plaatse is duidelijk: de aannemer werkt momenteel op zo'n anderhalve rijstrook. Zo blijven slechts een halve rijstrook en het fietspad over voor verkeer. Auto's rijden dus regelmatig over het fietspad. Er geldt een zone 30, al wordt die onvoldoende gerespecteerd. "De politie moet controleren op snelheid, er moet tijdelijke belijning komen, het vrachtverkeer moet geweerd worden en de aannemer moet meer ruimte overlaten voor de weggebruikers", oppert Roegiers. Mobiliteitsschepen
© 2014 De Persgroep Publishing - Het Laatste Nieuws - Benjamin Van Synghel