22 feb 2014

Nog meer Gentse straten geknipt?

Het Gentse stadsbestuur overweegt in acht verschillende straten in de stad in te grijpen om de veiligheid voor fietsers te verbeteren. De ingrepen variëren van het resoluut doorknippen van straten, tot suggestiestroken aanleggen of het schrappen van rijstroken en parkeerplaatsen. In de meeste straten is echter nog niet beslist wat er moet of kan gebeuren. De Standaard - 22 februari 2014 

Auto-pesten noemen tegenstanders het schertsend, straten doorknippen. Maar het Gentse stadsbestuur ziet er een goedkope en efficiënte manier in om snel een mentaliteitswijziging in gang te zetten bij de Gentenaars.

 

Na het knippen van de Voldersstraat en het Woodrow Wilsonplein broedt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) op nog een reeks ingrijpende maatregelen in het Gentse wegennet. Het aantal auto's in de stad moet naar beneden.

 

Straks is de Rozier aan de beurt en later mogelijk de Stropkaai. De verdere plannen raken druppelsgewijs bekend. Watteeuw ging deze week in op een nieuwe lijst van het Gentse Milieufront en de Fietsersbond met zwarte punten voor fietsers.

 

De ingrijpendste maatregel is voor deForelstraat. Daar wordt onderzocht of de straat kan worden doorgeknipt aan het spoorwegviaduct, vlak voor het kruispunt met de binnenring. Fietsers 'verdrinken' er volgens het Gents Milieufront in autoverkeer.

 

'Een knip ter hoogte van het spoorwegviaduct lijkt te kunnen, maar is geen vanzelfsprekende maatregel', zegt Watteeuw. 'We vrezen dat het verkeer er zou verschuiven naar de Wolterslaan en de Jan Delvinlaan. We onderzoeken de situatie nog.'

 

Ook in Oostakker wordt een knip overwogen, in deEksaarderijweg, vlakbij de campus Glorieux van scholengroep Edugo. De straat wordt druk gebruikt door scholieren, maar heeft geen fietspaden.

'We zouden onteigeningen moeten doen om er fietspaden te leggen en dat vergt tijd', zegt Watteeuw. 'We bekijken of we de straat niet veiliger kunnen maken door in te grijpen in de circulatie.'

DeTolhuisbrug, tussen de Gasmeterlaan, de Nieuwevaart en de Wiedauwkaai, wordt ook onder de loep genomen. Oversteken met de fiets is er erg gevaarlijk. Er ligt geen fietspad.

Watteeuw: 'We onderzoeken of de linksafslagstrook naar de Nieuwe Vaart kan worden geschrapt. Alleen dan is er ruimte voor een fietspad.'

 

Het Gents Milieufront noemt ook hetMoscouviaduct,Gentbruggebrug en deMuidepoort zwarte straten voor fietsers. 'Het Moscouviaduct is een drukke en brede fietsroute, maar heeft geen fietspad. Ook in de Muidepoort is geen fietspad, terwijl fietsers zich er moeten mengen tussen zwaar verkeer.'

 

Het Moscouviaduct en de Muidepoort krijgen suggestiestroken, zegt Watteeuw. 'Voor Gentbruggebrug praten we met Waterwegen en Zeekanaal om er ook suggestiestroken te schilderen.'

 

In Drongen 'smeken' deMariakerksesteenweg enAntoon Catriestraat volgens de Fietsersbond om geschilderde fietspaden. Watteeuw zegt te onderzoeken of heel de buurt een zone dertig kan worden. 'Verbetert dat de verkeersveiligheid niet, dan zullen we bekijken wat nog nodig is.'