Op de terreinen van AZ Sint-Lucas en de Volkskliniek verrijst een dubbele parkeertoren, goed voor 1.450 parkeerplaatsen. De bouw aan de Blaisantvest start volgende maand. "Een dergelijke parkeertoren is een unieke kans om uit de omliggende straten de auto's weg te halen en ze een nieuwe inrichting te geven", klinkt het op het kabinet van schepen Watteeuw (Groen).
De parkeertorens verrijzen aan de huidige parking op de terreinen van het AZ Sint-Lucas aan de Blaisantvest. De eerste 3D-beelden van de torens tonen dat het reusachtige bouwwerken worden met een totale oppervlakte van 40.223 vierkante meter. De eerste toren telt acht verdiepingen, de tweede is vier verdiepingen hoog. In totaal zal het pand meer dan 12 miljoen euro kosten. De torens zijn van Gentse makelij. Abscis-Architecten uit de Jean-Baptiste de Ghellincklaan in Sint-Denijs-Westrem maakte het winnend ontwerp in de wedstrijd die door de ziekenhuizen werd uitgeschreven. "Het parkeergebouw zal voor automobilisten en vele bezoekers vanaf de stadsring rond Gent het eerste beeld zijn dat van AZ Sint-Lucas wordt opgevangen. Daarom wordt in het ontwerp veel aandacht geschonken aan sfeer en uitstraling. Het gebouw is in twee verdeeld en zo creëren we een as die naar het ziekenhuis leidt. Patiënten zullen met de wagen rond de parking kunnen om afgezet te worden aan de inkom. Automobilisten kunnen via een verkeerslus terug naar de ring of alsnog hun wagen plaatsen in het parkeergebouw", klinkt het bij Abscis. Tussen de twee gebouwen zullen enkel urgentiediensten toegelaten worden. Op die manier moet er een verkeersarme laan naar de ziekenhuizen ontstaan. In de torens is ook ruimte voorzien voor een fietsparking, betaalautomaten, sanitair, wachtruimte en een berging voor rolstoelen. Vermoedelijk zullen de bouwwerken een jaar in beslag nemen. Het totale kostenplaatje bedraagt meer dan 12 miljoen euro.
Het is al de derde grote parking die wordt aangekondigd in enkele weken tijd. Er was de parking op de binnenkoer van de Leopoldskazerne die de provincie wil laten bouwen en de parkeertoren ter hoogte van Speurder in Ledeberg. "We denken niet dat de nieuwe parking aan het AZ en de Volkskliniek een aanzuigeffect zal hebben op auto's", zegt Dirk Roels, woordvoerder van mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). Het gaat om een betaalparking en er is met de stad overeengekomen dat de tarieven zullen overeenstemmen met die in de omliggende straten. De komst van 1.450 extra parkeerplaatsen schept uiteraard wel mogelijkheden. Zo zal op termijn bekeken worden of straten in de buurt een herinrichting kunnen krijgen. Daarbij kunnen parkeerplaatsen een nieuwe functie krijgen."