06 okt 2017

Nieuwe fietsstraat: Bijlokekaai-Baertsoenkaai

De Gentenaar, 31 augustus 2017 De Bijlokekaai en de Baert­soenkaai, een fietsverbinding naar de Coupure en de Verlorenkost, is sinds woensdag een officiële fietsstraat. Een brede bordeauxrode strook midden op de rijweg en verkeersborden geven aan dat de fiets er nu de baas is. Automobilisten zijn er "te gast", heet het.Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw kwam de nieuwe fietsstraat woensdag zelf inspecteren. "Comfortabeler, veiliger, duurzamer ... Dit is een verbetering op een fietsas met veel potentieel, tussen het station Sint-Pieters en de binnenstad. Er is hier al veel passage, maar we maken hiermee veiliger en comfortabeler. Dit is het kwaliteitsniveau waarnaar we streven."

Fietsstraten maken stevig opgang in Gent. Er zijn er nu acht en Watteeuw wil volop blijven inzetten op extra fietsstraten. De volgende straten worden vanaf 2018 aangelegd als officiële fietsstraat:

  • Coupure Links
  • Bagattenstraat
  • Gandastraat
  • Muinkkaai
  • Isabellakaai
  • Oude Brusselseweg
  • Stropkaai
  • Ventweg (aan de Hundelgemsesteenweg)
  • De as Henegouwen-Volderstraat, nu al een fietsstraat, krijgt nieuw asfalt.

Deze Gentse straten zijn al een officiële fietsstraat:

  • Visserij
  • Trekweg
  • Tweebruggenstraat
  • Drongenstationstraat
  • As Henegouwenstraat-Voldersstraat-Hoornstraat-Jakobijnenstraat-Zwartezusterstraat
  • Sint-Denijslaan
  • Molenaarsstraat
  • Bijlokekaai-Baertsoenkaai

Hoe evalueert u de inrichting van de bestaande fietsstraten in Gent?

Watteeuw: "We moeten naar een hoger kwaliteitsniveau. Die Bijlokekaai is zo'n eerste zet, waar we kunnen zeggen dat we dat halen. Dit is het niveau waar we voortdurend naar moeten en willen streven, als we Coupure Links gaan aanleggen als fietsstraat, als we de Bagattenstraat gaan aanleggen als fietsstraat... Dan moeten we dit niveau halen."

En wat met de as Henegouwenstraat-Voldersstraat? Echt veilig fietsen is het daar toch niet?

"De Bijlokekaai is een voorbeeld fietsstraat. Maar die as zou ik nooit als een voorbeeld noemen, neen. Vroeger was het eerder de straten zijn wat ze zijn en we maken er een fietsstraat van, met signalistie. Het is logisch dat je zo'n eerste stappen moet zetten. Maar nu behalen we een beter niveau. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Je moet leren uit wat je meemaakt. Als je dat doet en je komt tot dit kwaliteitsniveau, dan ben ik content."

Vanaf nu is het de straat volledig heraanleggen in plaats van gewoon aanpassen dus?

"Inderdaad. Je kan dat niet overal natuurlijk. Het was meegenomen in de Bijlokekaai dat het wegdek heraangelegd moest worden. Maar een pas aangelegde straat waar je een fietsstraat van wil maken, die ga je niet uitbreken om rood asfalt te leggen natuurlijk. Maar als het kan, moeten we dat wel doen."

Kost dat veel geld, zo'n fietsstraat?

"Eigenlijk niet veel meer dan een gewone straat. Dit is een gewone heraanleg, maar met asfalt met een kleur."

Komt in de Bijlokekaai nog duidelijkere belijning op het wegdek?

"Dat is niet overal even nodig. De Bijlokekaai is nu al een echte straat van fietsers. We staan hier een kwartier en er is één bus gepasseerd. Je moet fietsers niet altijd opsluiten in stroken. Overal lijntjes zetten is een verkeerde manier van naar fietsers kijken. Ken je de Fietsprofessor uit Nederland? Hij vergelijkt autorijders en fietsers met vriesganzen en een zwerm spreeuwen."

"Autorijders zijn vriesganzen. Die kennen allemaal hun plaats. Eén voorop en dan elk zijn plaats. En als er een begint zot te doen, dan loopt het verkeerd en botsen ze tegen elkaar. Automobilisten moeten zeer duidelijk hun plaats kennen. Fietsers zijn eigenlijk zoals een zwerm spreeuwen. Die zitten voortdurend naar elkaar te kijken en passen zich aan. Komt er een andere fietser te dicht, dan ga ik een beetje naar rechts."

"De ontwerpers van fietsinfrastructuur maken in het algemeen fietsinfrastructuur die kleine auto-infrastructuur is. Maar dat is verkeerd. Fietsers hebben gewoon de ruimte nodig en trekken dan wel hun plan."

Volgens het verkeersreglement mag een auto in een fietsstraat geen fietsers inhalen. Is het concept van de fietsstraat voldoende bekend bij automobilisten?

"Ik denk dat het nog beter bekend zou mogen zijn. Daar moeten we eens goed over nadenken wat we daar campagnematig nog aan kunnen doen. Fietsers weten het wel, maar de automobilisten weten het niet altijd of vergeten het soms. Hoe meer fietsstraten er zijn in Gent en in Vlaanderen, hoe bekender het zal zijn. Maar ik denk dat we nog eens moeten kijken hoe we dat duidelijker gaan maken."

Gent krijgt steeds meer mensen de fiets op. Blijft die trend zich doorzetten?

"Na het circulatieplan stelden we vast dat er tot twintig procent meer fietsers waren. Dat niveau wordt voortdurend bevestigd."

Bert Staes (De Gentenaar)