15 mrt 2014

"Nieuwe bushokjes worden brol"

400 VOOR GENT ONTWORPEN SCHUILHUISJES VERDWIJNEN DIT JAAR Het Laatste Nieuws - 15 maart 2014 

De speciaal voor Gent ontworpen bushokjes en infoborden verdwijnen nog dit jaar. De stad gaat op zoek naar een nieuwe publiciteitsfirma die de schuilhuisjes en borden wil plaatsen en via advertenties de kost wil terugverdienen. Gewezen schepen van Mobiliteit Sas van Rouveroij (Open Vld) vreest echter dat de stad met 'brol' opgezadeld zal worden.

 

In de commissie openbare werken en mobiliteit gingen gewezen schepen van Rouveroij en de huidige schepen Filip Watteeuw (Groen) flink in de clinch. "In de voorwaarden voor de openbare aanbesteding is geld nagenoeg het enige criterium om tot een nieuwe leverancier te komen. Dat zou wel eens kunnen leiden tot minderwaardige schuilhuisjes en infoborden", zegt van Rouveroij die zestien jaar geleden de huidige bushokjes bestelde. "De reclamebureaus zullen er alles aan doen om de prijs zo laag mogelijk te houden. Voor een stad als Gent die jarenlang zo zorg heeft gedragen voor de integriteit van de binnenstad is dat onbegrijpelijk. We hebben het al eens meegemaakt met het parkeergeleidingssysteem dat gebrekkig werkt omdat het brol is. We riskeren hetzelfde nog eens mee te maken met deze schuilhuisjes en infoborden. Bovendien zal rollende reclame toegelaten worden in de toekomstige bushokjes. Dat is niet bevorderlijk voor de rust in de stad." Huidig schepen Filip Watteeuw ging meteen in de tegenaanval. "De vorige bushokjes brachten bedroevend weinig op voor de stad en daar willen we nu verandering in brengen. Door een aanbesteding te organiseren voor een periode van elf jaar geven we de reclamebureaus de tijd om hun investering terug te verdienen. Op een kortere termijn zouden we geen gegadigden vinden. Bovendien is Gent Zichem-Zussen-Bolder niet. Het gaat hier om honderden units en voor heel wat reclamebureaus zal het toch een kwestie van prestige worden om het Gentse dossier in handen te krijgen. Ik ben er dan ook vrij gerust in dat we kwaliteit zullen krijgen al zullen het vermoedelijk modellen zijn die ook in andere steden en gemeenten al gebruikt worden."

 

De schuilhuisjes moeten ook elektriciteit krijgen (voor de verlichting) en dat zal heel waarschijnlijk geen groene energie worden. "Zonne-energie op schuilhuisjes is eerder een gimmick. Het onderhoud van die zonnepanelen zou ons enorm veel geld kosten. Bovendien is de elektriciteit er voor handen en is het maar een kwestie van aansluiten." Niet meteen een verklaring die je van een groene schepen zou verwachten. Opvallend is dat zelfs Clear Channel Belgium (CCB) - de huidige uitbater van de bushokjes - schrikt van de Gentse aanbestedingsplannen. "CCB is totaal verrast door het type bestek met een looptijd van 11 jaar. Dat gaat werkelijk in tegen alle logica én algemene richtlijnen, zowel Europese als Vlaamse. Een maximumlooptijd zou 4 tot 6 jaar mogen zijn. Er is ook in de verste verten geen groen accent terug te vinden zoals een zonnepaneel of ledverlichting. Bovendien wil Gent ook 400 rollende reclames voorzien terwijl in heel België nu slechts 800 scrollers zijn toegelaten", zegt David Meirlaen van Clear Channel. De huidige bushokjes werden speciaal voor Gent ontworpen en werden door Clear Channel het Ghent Enthoven-model genoemd. De bushokjes werden nadien ook geplaatst in wereldsteden als Rome, Madrid en zelfs Washington DC. "Het is heel onzeker of we zullen meedingen naar dit bestek. Wat wel vaststaat, is dat we deze schuilhuisjes voortaan het model 'Enthoven' zullen noemen in plaats van 'Ghent Enthoven'."