22 apr 2015

Niet meer pv's na invoering zone 30

Het Laatste Nieuws - 1 april 2015  Gent wil vanaf 22 april trage bestuurders belonen voor hun inzet. Straten, scholen en buurtbewoners kunnen zelf een tegenprestatie verzinnen om voorbeeldige bestuurders te bedanken. In juni worden de eerste boetes uitgeschreven, maar de pakkans blijft gelijk.

Vanaf 22 april wordt het hele stadsdeel binnen de R40 zone 30. Een tiental bekende Gentenaars sensibiliseert mee de automobilisten. Zij postten een filmpje op YouTube waarin ze beloven een tegenprestatie te leveren indien de automobilisten zich houden aan de snelheidslimiet van 30 kilometer per uur. Burgemeester Termont belooft mee te doen aan een ludieke actie van de politie, Pierke zal zwemmen aan de Graslei en mobiliteitsschepen Watteeuw herstelt fietsen. "Het is de bedoeling dat ook verschillende straten waar klachten zijn over snelle bestuurders een eigen tegenprestatie verzinnen. Pannenkoeken of cupcakes uitdelen bijvoorbeeld. Zo kan iedereen helpen om de boodschap over te brengen", hoopt Watteeuw. De stad en de politie leveren infoborden met snelheidsmeters aan de straten die willen deelnemen. Iedereen die binnen de stadsring woont, krijgt ook een affiche en postkaarten waarop de tegenprestatie kenbaar gemaakt kan worden.

"We beseffen ook dat ludieke acties de overtuigde hardrijders niet op andere gedachten zullen brengen", zegt Watteeuw. "Daarom komen er vanaf mei controles binnen de stadsring. We wijzen de overtreders dan enkel op hun fout en maken hen duidelijk waarom de zone 30 zo belangrijk is. Bestraffen doen we vanaf juni."

De boetes voor het negeren van de zone 30 zijn niet mals. Voor de eerste 10 kilometer per uur te veel bedraagt de boete 50 euro. Daarna komt er 10 euro bij per kilometer te veel. Geflitst worden aan 43 kilometer per uur betekent dus een boete van 80 euro.

Gigantisch flitstoestel

Flitsen in de zone 30 was lang een probleem. De huidige flitstoestellen kunnen niet gebruikt worden in smalle straten en op plaatsen met veel metaal (geparkeerde wagens, vangrails, tramsporen). Daarom heeft de stad Gent nu een gloednieuwe Lidar-flitspaal besteld. Die kan wel in moeilijke omstandigheden flitsen. Het toestel heeft echter één groot nadeel. Het is bijzonder groot en log en dus makkelijk te spotten. "Maar dat is op zich niet zo erg", zegt commissaris Ann Buysse. "We hebben het toestel al getest en hoewel het opvallend is werden toch nog heel wat mensen geflitst. Sommigen zelfs twee keer na elkaar. De aanwezigheid van het toestel zal ook een ontradend effect hebben. We kunnen het elke dag ergens anders zetten."

Maximumcapaciteit

Hoewel er dus vaker controles zullen worden uitgevoerd in de zone 30 blijft de kans om een proces-verbaal in de bus te krijgen even groot. "Het parket heeft sowieso een limiet op het aantal processen-verbaal dat verwerkt kan worden. Die wordt niet opgetrokken en we zitten vandaag al aan de maximumcapaciteit", zegt commissaris Buysse. Het aantal pv's voor inbreuken in de uitgebreide zone 30 zal dus bij andere inbreuken gecompenseerd moeten worden.