27 nov 2013

"Nachtbussen zijn belangrijk"

De Streekkrant - 27 november 2013 Tot eind dit jaar loopt nog het contract met brouwerij Duvel-Moortgat die de voorbije twee jaar de nachtbussen voor een groot deel financierde. Nu zitten de partijen rond de tafel om de toekomst van de Gentse nachtbussen te bespreken. 

Duvel-Moortgat engageerde zich twee jaar geleden om de Gentse nachtbussen te laten rijden. De vervoermaatschappij De Lijn had geen geld en Stad Gent evenmin. In totaal was 150.000 euro nodig. De brouwerij legde 100.000 euro op tafel. De rest werd gedeeld door stad en De Lijn. Eind dit jaar loopt het contract af.

 

Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw: "In een stad als Gent met een bruisend nachtleven zijn die nachtbussen van groot belang. Deze bussen kunnen nog meer succes boeken als mensen er gemakkelijker gebruik kunnen van maken. De nachtbussen zouden dus beter rijden op de bestaande lijnen. Ik reken ook op een uitbreiding van het aanbod tot later in de nacht".

 

De Stad en De Lijn onderhandelen over de zaak. De rode nachtbussen starten nu aan het Zuid en rijden op vrijdag en zaterdag driemaal per nacht op zes verschillende trajecten. Ook Jan Van Severen van Trein Tram Bus heeft zijn mening: "Het probleem met de nachtbussen is dat ze vertrekken aan het Zuid. Men zou beter de Korenmarkt nemen. Daar ligt het centrum van het nachtelijke leven in Gent. Ze moeten volgens ons ook de normale route nemen van de dagbussen. Ze rijden nu in lussen wat het voor de potentiële gebruiker moeilijker maakt om een keuze te maken. Men vindt de bussen niet terug. Tenslotte blijven de nachtbussen nu in Gent zelf rijden. Wie dus bijvoorbeeld van Merelbeke of Lochristi komt en in Gent een stapje in de wereld wil zetten, heeft geen boodschap aan de nachtbus".

 

Van Severen verwijst naar andere grote steden zoals Leuven, Antwerpen, Brugge waar de nachtbussen wel naar randgemeenten rijden. Filip Watteeuw: "Voor ons is het belangrijk dat men dezelfde lijnen gebruikt zoals overdag. Het publiek kent de route en gaat zo veel vlugger voor het openbaar vervoer kiezen dan voor de eigen wagen".

 

Dat de nachtbussen ook na 31 december blijven rijden, staat vrijwel vast. "Gent mag geen uitzondering zijn", besluit Jan Van Severen. "Dit is vrijwel de grootste studentenstad van het land, hier is veel leven overdag en 's nachts. Het is dus verantwoord om hier nachtbussen te voorzien".