16 jan 2014

Nachtbussen komen terug

De Standaard - 16 januari 2014 Het nachtnet van vervoersmaatschappij De Lijn keert nog voor de zomer terug. Op zeven vaste tram- en buslijnen zal er vervoer zijn tot 1 uur 's nachts. Hilde Crevits (CD&V), Vlaams minister van Mobiliteit, alsook (Groen), Gents schepen van Mobiliteit, maken er 900.000 euro voor vrij. Daarmee heeft Gent straks weer een volwaardig nachtnet voor openbaar vervoer.

FilipWatteeuw

 

Toen vervoersmaatschappij De Lijn in het voorjaar van 2012 besloot om het bestaande nachtnet te schrappen, ontstond er veel beroering. Er werden zelfs betogingen opgezet en in kringen van gebruikers van het openbaar vervoer werd schande gesproken. De passagiers van de twintig treinen die na 23 uur in de Gentse stations toekomen, bleven in de kou staan. De Lijn kon even later door een samenwerking tussen brouwerij De Koninck, Stad Gent en de vervoersmaatschappij een nachtnet draaiende houden, zij het alleen op vrijdag- en zaterdagavond en met zes De Koninck Uit-bussen. Die sponsor haakte eind vorig jaar af.

 

'Dat systeem had de nodige handicaps en miste continuïteit omdat de bussen niet op reguliere lijnen reden', zegt Hilde Crevits. 'Het opmaken van de Vlaamse begroting voor 2014 was zeer moeilijk, veel marge is er niet en toch maken we na lange gesprekken 700.000 euro vrij voor de organisatie van een nieuw en goed nachtnet. Gent had goede argumenten. Dat net zal zeven dagen op zeven tot 1 uur 's nachts rijden. De nummers van de lijnen en de trajecten blijven gelijk, zodat er geen verwarring kan ontstaan. Dat is duidelijker en gemakkelijker voor de reiziger', stelt minister Crevits.

 

Opzet is om het nachtnet zo vlug mogelijk te laten werken. Het wordt ten vroegste juni voor alles operationeel kan zijn. Crevits stipt nog aan dat De Lijn uit een zware besparings- en hervormingspe-riode komt. 'We investeren volop in traminfrastructuur. Met dat nachtnet zetten we ook in op verkeersveiligheid en stimuleren we mensen om, nadat ze een avond uit zijn geweest, veilig thuis te komen. Ook occasionele bezoekers moeten dat nachtnet kunnen gebruiken. Als er geen aanbod is, kan dat niet.'

 

Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit, zegt dat de stad 200.000 euro vrijmaakt voor het nachtnet. Dat is dubbel zoveel als brouwerij De Koninck gaf. 'Een serieuze inspanning in tijden van besparing', klinkt het. 'Maar onze ambities voor het openbaar vervoer zijn groot. We hebben al veel overlegd met De Lijn en met resultaat. Tramlijn 7 staat in de steigers en het nachtnet keert terug. Gent heeft een bruisend leven. Het kan niet dat je na 23 uur niet meer naar huis kan met het openbaar vervoer. Het gaat om een duurzaam engagement van de stad. Er is ook vraag naar, al zal het gebruik van het openbaar vervoer 's nachts weer moeten groeien.'

 

Freya Van den Bossche (SP.A) wijst erop dat Gent almaar meer bewoners lokt. 'Als iedereen alles met de wagen doet, gaat er kostbare ruimte verloren. Meer wegen aanleggen in de stad is geen optie. Gent heeft de ambitie een kindvriendelijke en autoluwe stad te worden. Daarom maken wij het mogelijk dat Gent die keuzes kan maken.'

 

De Lijn voerde ook een onderzoek uit. Dat leert dat het grootste potentieel tussen 23 uur 's avonds en 1 uur 's nachts zit. Vroeger maakten twintigduizend reizigers gebruik van het nachtnet. Door op zeven bekende lijnen nachtvervoer aan te bieden, moet het aantal gebruikers groeien. In de rand zullen bussen die terugkeren geen mensen meer oppikken die stadinwaarts willen. In de stad kunnen reizigers wel opstappen. De frequentie is vastgelegd op 45 minuten. Dat betekent dat de bussen om 23.30 uur, 24.15 en 1 uur zullen vertrekken.

 

De uitvalsbasis voor de bussen is de Zuid. Lijn 1 vertrekt op de Korenmarkt. De tarieven blijven dezelfde als voor het dagvervoer. Abonnementen, Lijnkaarten, biljetten en sms-tickets zijn geldig. De Lijn kondigt aan dat ze een intense promotie- en communicatiecampagne zal voeren rond het nieuwe nachtnet.

 

 © 2014 Corelio - De Standaard - Karel Van Keymeulen