19 okt 2015

Mobiliteitsplan goedgekeurd en wat nu?

De Gentenaar - 3 oktober 2015  Nu het nieuwe mobiliteitsplan is goedgekeurd, is het tijd voor de vol­gende stap: het circulatieplan dat Gent in de herfst van 2016 helemaal zal veranderen. De Stad moet het eerst eens raken over het plan, het dan 'verkopen' en tot slot de hele operatie voorbereiden. Nog een jaar koortsachtig doorwerken, dus.

Wat betekent de goedkeuring?

Dat de grote lijnen uit het mobiliteitsplan nu vastliggen. Veel meer betekent de goedkeuring voorlopig niet. Het knippen van straten is nog niet voor meteen. Dat kan pas na de volgende mijlpaal: het circulatieplan, dat de grote lijnen van het mobiliteitsplan uittekent tot op het niveau van de straten.

Kan er nog iets worden bijgestuurd?

Ja en neen. Niet aan het mobiliteitsplan. Wel aan het circulatieplan. Het voorlopige plan is bekend, maar moet pas na de jaarwisseling definitief op tafel liggen. Het stadsbestuur moet het eerst eens raken over alle ingrepen. Nu de liberalen onder druk staan van hun achterban, is dat geen evidente klus. Het is nu al duidelijk dat het voorgestelde plan nog op verschillende punten zal wijzigen. Op welke punten, dat wordt nog volop bediscussieerd.

Vanaf wanneer voelen we het mobiliteitsplan?

Na de goedkeuring van het circulatieplan wacht nog een administratieve molen. Voor elke straat moeten nieuwe reglementen komen waarin staat welke richting verandert, waar een verbodsbord moet komen ... Die batterij aan reglementen moet ook nog eens door de gemeenteraad, vóór de zomer van 2016. Daarna kan het plan effectief worden ingevoerd. Voor een exacte datum wacht de Stad af of alles op tijd klaar raakt.

Hoe gaat de Stad zo'n enorm plan juist invoeren?

De gigantische logistieke operatie voor het circulatieplan staat nog niet op poten. Het plan moet eerst af zijn. Maar achter de schermen wordt wel al twee jaar voorbereid. Voor de zware ingrepen, zoals het knippen van de Phoenixbrug en de uitbreiding van de voetgangerszone, moet de wegendienst nog concrete plannen maken.

Worden intussen nieuwe park-and-rides gebouwd?

Voorlopig ziet het er niet naar uit dat er tegen eind 2016 grote park-and-rides bij komen. De nieuwe parkeertoren in Ledeberg zal bijvoorbeeld nog niet af zijn. De Stad zou wel al enkele terreinen voor nieuwe parkings hebben gevonden, en bekijkt ook of bestaande terreinen kunnen worden uitgebreid. Ook op de R40 maakt de Stad zich sterk binnenkort de doorstroming al te kunnen verbeteren.

Hoe gaat Gent Vlaanderen en De Lijn mee krijgen?

De Lijn en Vlaanderen zíjn al mee. Ze gaven deze zomer allebei een positief advies over het mobiliteitsplan. In het plan staan zelfs tabellen met concrete afspraken. Zo belooft het Agentschap Wegen en Verkeer een studie te maken voor een alternatief voor het E17-viaduct in Gentbrugge. De Lijn engageert zich om twee nieuwe tramlijnen aan te leggen: lijn 7 en lijn 3. Een zwak punt is dat in dat plan geen timing staat.

Er is veel protest. Wat doet de Stad daarmee?

Inspraak blijft mogelijk, maar de grote lijnen staan niet meer ter discussie. De Stad beseft wel dat ze het mobiliteitsplan beter moet 'verkopen' aan de Gentenaars. De communicatie liep tot nu redelijk slecht. Volgend jaar komt er alvast een grote informatiecampagne met kaarten en beelden. Maar tot dan zijn geen informatieavonden meer gepland. Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) belooft wel bewoners, handelaars en organisaties te blijven ontvangen.