Autodeelhoofdstad van Vlaanderen: die titel kan Gent vandaag al dragen. Ongeveer 5.500 mensen delen een auto in de stad. 'Dat moeten er tegen 2020 20.000 worden', zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). 'Autodelen heeft een zeer grote toekomst. Als tien gezinnen één auto delen, verlaagt de parkeerdruk op hun wijk aanzienlijk.'
Respect
In de praktijk blijkt autodelen vooral blanke, hoogopgeleide tweeverdieners te lokken. 'Terwijl het systeem perfect bruikbaar is door zo veel mensen', zegt Karel Lootens van Dégage, een autodeelorganisatie uit Gent. 'Het is bovendien goed voor het sociaal contact in de wijk. Mensen moeten de sleutel van de deelauto, een private wagen, ophalen bij de eigenaar. Zo praten ze met elkaar. Het zorgt er bovendien voor dat ze de auto met meer respect behandelen, omdat het geen anonieme huurwagen is.'
Door voor het eerst samen te werken met de moskee aan de Elyzeese Velden, hoopt Dégage meer mensen in het Rabot te bereiken. Imam Brahim Latouss zal in het vrijdaggebed de gelovigen oproepen voor een infosessie. 'Bij drukke evenementen zoals het Offerfeest of het vrijdaggebed is er ook hier een probleem met parkeerplaatsen', zegt Brahim Laghzaoui, bestuurslid van de moskee.
Contact met buren
Moslims hebben vaak een vaste moskee, waar ze elke vrijdag gaan bidden. 'Sommige Gentse moslims trekken elke week naar Antwerpen of Lokeren. Waarom niet samen rijden?', zegt Lagh- zaoui. 'Bij ons sporen we mensen aan om met de fiets te komen of samen te rijden. Een auto delen past daar perfect in. En het is goed voor het contact met de buren.'
De focus op de Gentse moslims is maar één denkspoor. Watteeuw komt binnenkort met een compleet 'autodeelplan'. Nieuwe klanten krijgen van Stad Gent nu al korting op hun lidgeld. 'Maar dat budget kan omhoog. Ook op parkeerplaatsen voor autodelen zetten we extra in. Nu worden die vooral gebruikt door Cambio. Andere autodelers moeten dat ook kunnen.'
Dégage en Autodelen.net houden op 20 oktober een infosessie in de moskee, Elyzeese Velden. www.degage.be