Filip Watteeuw (Groen).
De fietsstraat wordt aangegeven door wel héél veel speciaal daarvoor ontwikkelde verkeersborden. Daar staat een witte fietser op met op de achtergrond een rode auto. Donderdagnacht plaatsten de stadsdiensten de bijna honderd borden. Ze veroorzaakten nogal wat verwarring. Aan elk kruispunt staat een bord dat aangeeft dat de fietsstraat er stopt om dan drie meter verder opnieuw te beginnen. "Er is onduidelijkheid over het aantal borden dat wettelijk nodig is. Als men de verkeerscode strikt interpreteert moet men inderdaad aan elk kruispunt de fietsstraat doen ophouden. Dat voorkomt dat fietsers aangereden worden door wagens die van links komen. Maar men zou de verkeerscode ook ruimer kunnen interpreteren. Ik zou liever minder borden zien, maar voorlopig blijven ze hangen. We hebben de vraag doorgespeeld aan de federale overheid en ook daar kon men ons geen antwoord bieden. Zij moeten de knoop doorhakken", zegt Watteeuw. Eerder werd ook al de Visserij een fietsstraat. Dat veroorzaakte vooral in de beginperiode nogal wat agressie naar fietsers toe. Inmiddels zou dat probleem van de baan zijn. Of het nieuwe regime in deze nieuwe fietsstraten vlotter gevolgd zal worden, moet de komende dagen blijken.
Als geste naar de handelaars in volle centrum worden een aantal fietsstalplaatsen opgeofferd en omgevormd naar laad- en loszones. "We hebben gemerkt dat laden en lossen vaak gebeurt door dubbel te parkeren. Daardoor moeten fietsers tussen die wagens laveren en dat geeft gevaarlijke situaties. Deze maatregel moet deze straten veiliger maken voor fietsers en praktischer voor de handelaars", legt Watteeuw uit. Schepen van middenstand Christophe Peeters (Open Vld) kondigde dan weer aan dat er shop&go-parkeerplaatsen komen in de buurt. "We zullen enkele parkeerplaatsen in de omliggende straten - bijvoorbeeld de Sint-Niklaasstraat - voorbehouden voor shoppers. De middenstand heeft plaatsen nodig voor mensen die snel iets komen ophalen in een winkel. Het gratis kwartier was er al, maar dit zal een goede toevoeging zijn aan het bestaande parkeerregime hier. Hoe lang men er kan parkeren, moet nog bepaald worden." De komende maanden en jaren worden nog meer fietsstraten aangelegd in Gent. De grote kanshebbers zijn de Muinkkaai en de Coupure Links.