12 mei 2015

KWart van Gentse klachten gaat over mobiliteit

De Gentenaar - 6 mei 2015  In achttien jaar kreeg de Gentse ombudsvrouw nooit zo weinig klachten. Maar de klagers worden bitser. Gentenaars klagen vooral over mobiliteit. En over een 'gulzige' overheid: retributies en diensten worden duurder, terwijl de kwaliteit van de dienstverlening niet altijd volgt.

GENTEen op de vier klachten van burgers gaat over mobiliteit. 'Over geen enkel ­onderwerp wordt zo veel nagedacht. Er is een groot draagvlak voor verandering', zegt ombudsvrouw Rita Passemiers. 'Klachten over parkeerretributies en betwistingen met deurwaarders nemen af, die over mobiliteit en parkeerdruk nemen toe. Burgers zien vooral hun eigen belang. De diensten en de stad moeten bereikbaar blijven voor minder mobiele mensen.'

Een groot knelpunt blijft de gebrekkige signalisatie bij wegenwerken. 'Burgers moeten daardoor nodeloos omrijden. Verkeerslichten kunnen beter worden afgestemd. Trottoirs en het wegdek, zoals dat van de Lange Steenstraat en de Bloemstraat in Gentbrugge, moeten sneller worden hersteld.'

Burgers stappen ook naar de ombudsvrouw voor vuile toiletten op de Zuid, 'schandalige kerstbomen', een dode kat op straat, nutteloze verkeerslichten en het 'indirect doorschuiven van kosten naar burgers'. Dat laatste gaat dan over de stijging van parkeerretributies en administratieve kosten, hogere belastingen op leegstand en verwaarlozing, een verviervoudiging van de belasting op onbebouwde percelen, of duurdere sportkampen en kinderopvang. Daarnaast is er de harde aanpak voor boetes, bijvoorbeeld bibliotheekboetes en GAS voor sluikstorten, gekoppeld aan opruimkosten.

De ombudsvrouw heeft een aanbeveling voor de Stad. 'Maak per departement een helder overzicht van al deze goedgekeurde, stijgende kosten en belastingen voor 2014. Specifieke belastingen zijn gelinkt aan een specifiek doel en moeten correct worden gemotiveerd. Meer en meer klagers vragen zich af of het echte doel niet is: inkomsten binnen rijven.'

Zwerfvuil en sluikstorten blijven burgers frustreren. Ze merken op dat het geld voor de opsporing van sluikstorters en behandeling van klachten beter wordt geïnvesteerd in meer vuilnisbakken, centrale containers of een veegbrigade.

Ook de kindvriendelijkheid van de stad is aan bijsturing toe. 'Geschorste leerlingen moeten vlugger weten of ze al dan niet blijvend worden geschorst. En kinderen horen niet in een nachtopvang thuis', zegt Passemiers.

In 2014 waren er 1.667 tussenkomsten, tien procent minder dan in 2013. De ombudsvrouw verklaart die daling door bijsturingen van de diensten, de uitbouw van interne klachtenbehandeling, en door burgers die vaker rechtstreeks contact opnemen met politici.

'Burgers klagen dan misschien minder, ze willen wél meer participeren', besluit Rita Passemiers.

[email protected]

Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren