15 feb 2014

'Kroniek van een aangekondigde chaos'

Het is een schande dat één instantie een grondige aanpak in de weg blijft staan Gisterochtend was Meulestedebrug voor het eerst verboden terrein voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton. Voor veel vrachtwagenchauffeurs bleek dat nieuws dat ze pas ter plaatse ontdekten. Wat volgde was chaos. 'Dit is een aangekondigde chaos. Het agentschap Onroerend Erfgoed houdt al jaren een aanpak van Meulestedebrug tegen', klaagt (Groen).

Het Nieuwsblad - 15 februari 2014
Mobiliteitsschepen FilipWatteeuw

 

GentWaterwegen en Zeekanaal (W&Z) had donderdag laten weten dat vanaf vrijdagochtend Meulestedebrug dicht ging voor zwaar verkeer. 'Een te groot risico dat de brug onherstelbaar beschadigd zou raken indien er nog vrachtwagens over zouden rijden', legde woordvoerster Claudia Van Vooren uit. Daarom werd de toegang tot de brug gisterochtend versperd met zware betonblokken. Personenwagens kunnen daar wel nog tussen slalommen. De politie hield gisteren de vrachtwagens en bussen tegen die zich toch op de brug wilden wagen.

 

Meulestedebrug is klassiek een drukke verbinding voor vrachtwagens tussen de R4 in Evergem en het havengebied op de andere oever. En dat was gisteren niet anders. Heel wat vrachtwagenchauffeurs stonden voor voldongen feiten aan de brug. Dat leidde in een mum van tijd tot enorme files op zowel de Wiedauwkaai, als in de New Orleansstraat. Toen omstreeks 9 uur de Nieuwevaart werd afgesloten na een gaslek(zie kader), was de ellende compleet.

 

Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw reageert boos: 'Wat we hier te zien kregen, was de kroniek van een aangekondigde verkeerschaos. Het is een schande dat één instantie - het agentschap Onroerend Erfgoed - een grondige aanpak van de Meulestedebrug in de weg blijft staan.'

 

Het agentschap wil de brug - bouwjaar 1955 - in bescherming nemen als onroerend erfgoed en heeft zijn zeg over wat wel en wat niet mag gewijzigd worden aan de brug. Die verkeert in slechte staat en is om de haverklap defect.

 

Werkgeversorganisatie Voka Oost-Vlaanderen reageert bij monde van gedelegeerd bestuurder Geert Moerman furieus: 'Dit zijn Middeleeuwse toestanden, je kan momenteel alleen nog met paard en kar over Meulestedebrug. De situatie sleept intussen al jaren aan. Niet de vraag of de brug erfgoed is, dringt zich nu op. Wel hoe groot de schade is die burgers en bedrijven in de haven dagelijks ondervinden door dit euvel.'

 

'Ik kan het standpunt van Voka alleen bijtreden', zegt schepen Watteeuw. 'Het is onbegrijpelijk dat een definitieve oplossing zo lang op zich laat wachten. Er wordt gesproken over een tweede brug tegen 2017. Wat mij betreft mag het ook vroeger.'

 

De brug zou zeker een maand afgesloten blijven voor zwaar vervoer. Dat moet omrijden langs de R4 naar Zelzate, een omweg van 35 kilometer.