Het vertrammingsdossier voor lijn 7 is opgestart. Nu wordt er dus onderzocht welk tracé die tramlijn, die in 2020 al moet uitrijden, moet volgen. In een uitgebreid plan worden alle heikele punten opgesomd en telkens enkele mogelijkheden opgelijst. Vooral voor de Kortrijksesteenweg is een opvallend voorstel te noteren. Waar het nu al elke dag aanschuiven is op twee rijstroken, denkt de stad eraan om die straat terug te brengen tot één rijstrook. "Maar dat is nog niet beslist, het is een van de mogelijke wensbeelden. Je moet alle mogelijke scenario's onderzoeken", tempert schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). "Natuurlijk wil ik geen megafiles veroorzaken, het verkeer moet vlot kunnen verlopen. Maar in die heraanleg moeten we de Kortrijksesteenweg aangenamer maken dan ze nu is. Er moet ook een goede afscheiding zijn tussen het gemotoriseerd verkeer en de zwakke weggebruikers. Een aparte trambedding komt er sowieso." De komende maanden wordt in het college van burgemeester en schepenen beslist over het te volgen tracé. Het dossier wordt ook nog besproken op de gemeenteraad. De stad en De Lijn willen, als alles goed gaat, in 2016 starten met de aanleg van alle infrastructuur voor de vertramming.