FilipWatteeuw
In dit plan wordt gewerkt met concentrische cirkels. Hoe meer je het stadscentrum nadert, hoe moeilijker het leven voor de auto wordt. Gent heeft de ambitie om de koploper inzake duurzame mobiliteit te zijn.
Een zwakke schakel blijft het openbaar vervoer. Straks komt er weer een nachtnet, De Lijn draaide wat bij, maar het aanbod en de kwaliteit van dat openbaar vervoer laat te wensen over. De werken aan de PAG-as naderen hun einde, maar straks ligt de Brabantdam open en is lijn 21-22 weer doorgeknipt. Als je ziet hoe De Lijn klungelt met de werken in Zwijnaarde is er nog werk aan de winkel. Ook de park-and- ride-infrastructuur staat nog niet op punt. De bestaande park-and-rides draaien alleen goed bij grote evenementen.
De parkeertarieven gaan flink omhoog. Bezoekers, studenten en pendelaars die met de auto komen, zullen moeten betalen of hun vervoersgedrag wijzigen. Elke autobestuurder die naar Gent komt, zal beter moeten nadenken. Dit plan zit logisch in elkaar, al mag het niet uitdraaien op een heksenjacht op autobestuurders. (kvk)